تاثیر غلظت اسید هیدروفلوئوریک و زمان اچ کردن بر خشونت سطحی سرامیک های CAD/CAM

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سرامیک های دندانی به عنوان موادی ارزیابی می شوند که می توانند نمای دندان های طبیعی را بازسازی کنند. اچ کردن سطح داخلی ترمیم های سرامیکی با هیدروفلوئوریک اسید و به دنبال آن کاربرد عامل جفت کننده سیلانی روشی شناخته و توصیه شده برای افزایش استحکام باند می باشد. هدف اچ کردن ساختار سرامیکی، افزایش خشونت سطحی و انرژی سطحی و تمیز کردن ناحیه باند می باشد. هدف این مطالعه ارزیابی تاثیر غلظت های مختلف اسید هیدروفلوئوریک و زمان های اچ با آن بر خشونت سطحی سرامیک های IPS e.maxTM CAD و Vita mark IITM می باشد.

مواد و روش ها

 دو غلظت مختلف اسید هیدروفلوئوریک ( 5% و 10%) و سه زمان مختلف اچ (20و 60 و 120 ثانیه) مورد ارزیابی قرار گرفت. الگوی اچ توسط میکروسکوپ الکترونی SEM بررسی شد و میزان خشونت سطحی توسط AFM اندازه گیری گردید. آنالیز عناصر سطحی هم با استفاده از طیف سنجی پراش انرژی پرتو ایکس انجام شد. داده ها در SPSS نسخه 20 با استفاده از ANOVA و T-test انجام شد.

یافته ها

 خشونت سطحی بین گروه های مختلف در سرامیک Vita mark IITM تفاوت معنی داری را نشان نداد (0.973.(P= نتایج AFM نشان داد بین گروه های سرامیک IPS e.maxTM  که با اسید 5% اچ شدند کمترین میزان خشونت سطحی در 20 ثانیه اچ دیده شد و بین گروه های اچ شده با اسید 10%، 120 ثانیه اچ بیشترین خشونت سطحی را ایجاد کرد. در گروه سرامیک های IPS e.maxTM  در زمان 20 ثانیه اچ با اسید، تفاوت معنی داری در خشونت سطحی غلظت های اسید 5% و 10% مشاهده شد (در غلظت 5% کمتر از 10%) )0.012=p).

نتیجه گیری

 بین گروه های سرامیکIPS e.maxTM  با اسید 5% و10% اچ شدند،افزایش زمان اچ کردن باعث افزایش خشونت سطحی می شود. برای هر دو سرامیک IPS e.maxTM  و  Vita mark IITM 20 ثانیه اچ با اسید 5% خشونت سطحی قابل قبولی را برای باند فراهم می کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
8 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2047019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!