نقش ساکنین بومی در بیابان زدایی مراتع بیابانی اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بدون شک، تخریب زمین از طریق کاهش کمیت و کیفیت منابع طبیعی در بیابانزایی نقش دارد. است و اینکه چگونه 1395 هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی بیابانزایی در مراتع استان اصفهان در سال ساکنان مراتع در کنترل بیایان زایی ایفای نقش میکنند. معیارها (اقلیمی، خاکی، مدیریتی، پوشش گیاهی و فرسایش)، شاخص ها (بافت خاک، اندازهی ذرات خاک، ماده آلی، عمق، زهکشی، شیب و هدایت الکتریکی خاک، بارندگی، تبخیر و تعرق، خشکی، خطر آتشسوزی، حفاظت فرسایش، مقاومت به خشکی، درصد تاجپوشش، فرسایش آبی و بادی، کاربری، تراکم جمعیت، شدت چرا، مدیریت و سیاست) و پارامتر/ مولفه های (کاربری، مدل جاده ها، چشمه ها، سابقه آتش سوزی، شدت تنش، دامنه ی تحمل، تعداد واحد دامی، ،NDVI رقومی ارتفاعی، زمین شناسی، مورفولوژی، سرعت باد، خصوصیات خاک، نوع و درصد تاجپوشش گیاه، فرسایش بادی، رطوبت در بیابان زایی بکارگرفته MEDALUS خاک، نوع و توزیع ذرات شن و مدیریت اراضی) با استفاده از روش نقشهی خروجی تهیه شد. اهمیت مباحث ArcGIS10 شدند و با استفاده از این شاخص ها در نرم افزار اقتصادی-اجتماعی و در نظر گرفتن چارچوب واقع بینانه بر اساس معیارها و شاخصهای کیفی از جمله مبانی این تحقیق هستند که بر اساس موقعیت ایران، بومیسازی شدند. شاخصهای اقتصادی-اجتماعی در قالب پارامترهای جمعیت، فقر و اقتصاد، حقوق عرفی و مقررات سازمانی و اجتماعی- فرهنگی طبقه بندی شدند. این معیارها از طریق مصاحبه با جوامع محلی و کارشناسان بدست آمدند. نقشه ی وضعیت بیابان زایی بر اساس نقشه های کیفی تهیه شد. در نهایت، نقشه ی تولیدی با نقشه ی تراکم ساکنین بومی مقایسه شد. نتایج حاکی از آن - کیلومتر مربع) در طبقه ی بیابان 38203 درصد مراتع بیابانی اصفهان (با مساحتی بالغ بر 91/23است که کیلومتر 766 درصد از مراتع (با مساحتی بالغ بر 1/83زایی شدید و متوسط با تراکم جمعیت بومی پایین و مربع) در طبقه ی بیابان زایی ضعیف با تراکم بالای ساکنین بومی قرار دارد که حاکی از اثرگذاری مثبت ساکنین بومی بر بیابانزدایی است. در مناطقی که ساکنین بومی و عشایر اسکان دارند، بیابانزایی در کمترین مقدار خود است و بالعکس. نقشه های شدت بیابانزایی و تراکم ساکنین بومی تواما در اقدامات مدیریتی برای بیابان زدایی با تکیه بر قابلیتهای ساکنین بومی به عنوان یکی از نقشه های ضروری است

زبان:
انگلیسی
صفحات:
202 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p2047339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!