شناسایی و اولویت بندی مولفه های مدیریت سبز دانشگاه ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جایگاه و انتظارات از آموزش عالی و به ویژه از دانشگاه در دهه های اخیر نسبت به قبل تغییر کرده است و انتظار اجتماع از آموزش عالی آن است که نقش و جایگاه خود را در عرصه تغییر و نو آفرینی و به تبع آن توسعه پایدار و حفاظت از ارزش های سنتی و نوین جوامع بشری به شیوه ای مناسب ایفا نماید. بنا بر این ضروری است که دانشگاه ها در راستای حرکت به سمت توسعه پایدار و ارتقا مولفه های زیست محیطی زیستگاه بشری، فعالانه مشارکت نماید. شناسایی ابعاد و مولفه های مدیریت سبز دانشگاه ها می تواند به عنوان یک نقشه راه و راهنمایی کلی، راهنما و راهگشای این مراکز در مسیر استقرار مدیریت سبز باشد. از این رو این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های مدیریت سبز دانشگاه ها اجرا شده است.

روش بررسی

در این پژوهش جهت شناسایی مولفه های مدیریت سبز دانشگاه ها از تکنیک دلفی استفاده شده است. در این راستا، با استفاده از نظرات اعضای پنل که عبارت بودند از 19 نفر از اعضای هیات علمی و خبرگان حوزه مدیریت آموزش عالی، محیط زیست و انرژی، ابتدا با تلفیق مولفه های استخراج شده از مبانی نظری پژوهش و مولفه های پیشنهادی خبرگان، پرسش نامه ای بسته پاسخ و باز پاسخ در دو مرحله در اختیار خبرگان قرار گرفت و در زمینه میزان ارتباط مولفه ها با مدیریت سبز دانشگاه ها و تعیین میزان اهمیت هر یک از ابعاد در این رابطه با مدیریت سبز از خبرگان نظرخواهی شد و نظرات آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در این پژوهش دوازده بعد اساسی رهبری و راهبردها، سیاست گذاری و برنامه ریزی، حکمرانی دانشگاهی و اداره امور سازمانی، ارتباطات و تعامل با محیط، منابع انسانی و امور پرسنلی، بودجه و منابع مالی، فن آوری و اطلاعات، زیرساخت ها و تجهیزات، امور آموزشی، امور پژوهشی، نظارت، ارزش یابی و پاسخ گویی، اقدامات و برنامه های زیست محیطی در زمینه مدیریت سبز دانشگاه ها شناسایی و مورد تائید خبرگان قرار گرفت که هر یک از ابعاد چندین مولفه را شامل می شود. در نهایت 77 مولفه در این زمینه شناسایی و با وزن بالا مورد توافق قرار گرفت که جهت استقرار مدیریت سبز در دانشگاه ها می تواند مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که از نظر خبرگان مهم ترین ابعاد در بحث مدیریت سبز دانشگاه ها به ترتیب عبارتند از سیاست گذاری و برنامه ریزی، مدیریت منابع مادی و تجهیزات دانشگاه ، رهبری و راهبردها، فن آوری، مباحث اجرایی و امور سازمانی دانشگاه، منابع مالی است، منابع انسانی، پژوهش، آموزش، ارتباط با محیط و نظارت و ارزش یابی.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2047438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!