اثر اسید سولفوریک، اسید هیومیک و محلول پاشی برگی نیترات پتاسیم بر کیفیت رنگ گلبرگ، خاصیت آنتی اکسیدانی، کاروتنوئید و عملکرد گل در همیشه بهار (.Calendula officinalis L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اثر اسید سولفوریک، اسید هیومیک و نیترات پتاسیم بر صفات گل همیشه بهار آزمایشی در سال 95-1394 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه عامل و چهار تکرار اجرا شد. عامل نیترات پتاسیم با سه سطح (N1 = عدم کاربرد، N2 = 250 میلی گرم بر کیلوگرم و N3 = 500 میلی گرم بر کیلوگرم) به عنوان فاکتور اصلی، اسید سولفوریک با دو سطح (S1 = عدم کاربرد و S2 = 5 لیتر در هکتار) و تیمار اسید هیومیک با دو سطح (H1 = عدم کاربرد و H2 = 16 کیلوگرم در هکتار) به عنوان فاکتور فرعی بررسی شدند. صفات مورد بررسی شامل قطر کاپیتول، تعداد گل های زبانه ای در گل آذین، مجموع تعداد گل آذین در متر مربع، مجموع وزن تر و خشک گل آذین، شاخص برداشت گل آذین، اندازه گیری کاروتنوئید گلبرگ، فعالیت آنتی اکسیدانی و کیفیت رنگ گل های زرد و نارنجی (شاخص های L*a*b) بود. بیشترین وزن خشک گل آذین (53 گرم در متر مربع)، وزن تر گل آذین (380 گرم در متر مربع)، تعداد گل آذین در متر مربع (372)، تعداد گل زبانه ای در گل آذین (58) و شاخص برداشت (14 درصد) به ترتیب در تیمارهای N2S1،N2S2 ، N2S2، N2S1 و N1H2 به دست آمد. کمترین فعالیت آنتی اکسیدانی در تیمار S1H2 مشاهده شد. بالاترین شاخص a برای گل های زرد (5/23)، شاخص L برای گل های زرد (61/64) و شاخص b برای گل های نارنجی (84/44) به ترتیب از تیمارهای N1S1H1، N3S2H2 و N2H2 به دست آمد. در کل، بهترین تیمارها برای دو صفت مهم عملکرد ماده خشک گل آ ذین و تعداد گل آذین در متر مربع به ترتیب N2S1 و N2S2 بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2047459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!