نسبت بیان سینمایی با تمثیل های ادبی در اشعار مولانا

چکیده:

غالب پژوهشهایی که به بررسی رابطه سینما و ادبیات پرداخته اند به تفاوتهای داستان ادبی و درام فیل منامه توجه داشته اند. زمینه دیگری که می توان پیوندها و مناسبات ادبیات اس ت. صور خیال در مفهوم بلاغی آن « تصویرپردازی » ، و سینما را در آن پی گرفت شامل تصویرهای ذهنی ادبی ، و غالبا به دلالت ضمنی نشانه های شمایلی ناظر است و ذیل علم بیان در انواع تشبیه، تمثیل، مجا ز، استعاره، کنایه و نماد فهرست شده است . در تمثیلهای شعری مثنوی و » بهطور عام و « تمثیل ادبی » این مقاله به بررسی ظرفیتهای به طور خاص برای بازآفرینی در وسیله بیانی سینما پرداخته شده است . « غزلیات شم س انتقال تمثیلهای ادبی به سینما براساس این ظرفیتها امکانپذیر است : 1- اشتمال بر عناصر بصری متعدد و متحرک 2- تناسب تصاویر و معانی همنشین با مونتاژ و میزانسن -3 فراوانی تصویرهای هم عرض در طول شعر 4-اشتمال بر تصاویر قابل توزیع در متن و 5-اشتمال بر بافت روایی و ساختار « تکامل » فیلم به سبب دلالت بر مضمون عرفانی دراماتیک.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2047578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!