اثر متغیرهای حسابداری بر صرفه جویی به مقیاس بانک ها با استفاده از تئوری محدودیت ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تئوری محدودیت ها[i] یکی از فنون تصمیم گیری در حسابداری مدیریت استراتژیک[ii] و از تئوری های نوین ارزیابی عملکرد بوده که با نگرش سیستماتیک به بنگاه و هماهنگ با استراتژی رهبری هزینه ها، به راهبرد رشد می اندیشد. استفاده از مفاهیم تئوری محدودیت ها در تبیین صرفه جویی به مقیاس[iii] که از مفاهیم اقتصاد مدیریت است، می تواند منجر به تفکر سیستمی در بانک ها گردد. مفهوم صرفه جویی به مقیاس، به تغییر در تولید محصولات به ازای تغییر در نهاده ها و کسب مزیت کاهش هزینه در اثر افزایش حجم ستاده اشاره دارد. در این تحقیق صرفه جویی به مقیاس17 بانک کشور در بازه ی زمانی96-1386بر اساس رویکرد تئوری محدودیت ها محاسبه گردید. با استفاده از مدل ترنسلوگ[iv] و نرم افزار4.1Frontier میانگین صرفه جویی به مقیاس بانک های کشور بر اساس مفاهیم تئوری محدودیت ها معادل 0.16 تخمین زده شد.یافته های این تحقیق دلالت برآن دارد که مجموعه ی نظام بانکی کشور از صرفه های مقیاس برخوردار می باشد اما از پتانسیل موجود، بهره برداری کامل ننموده و پایین تراز ظرفیت بالقوه فعالیت می نماید. هم چنین بر اساس نتایج این تحقیق، بین نسبت حقوق صاحبان سهام به دارایی ها و صرفه جویی به مقیاس بانک ها با استفاده از تئوری محدودیت ها رابطه ی معکوس وجود دارد. بطوریکه با افزایش حقوق صاحبان سهام مقدارعددی صرفه جویی به مقیاس کاهش یافته و با توجه به کوچکتر از یک بودن آن، بانک ها همچنان در موقعیت صرفه جویی به مقیاس فزآینده ی بیشتر، ظرفیت بالقوه بالاتر و بهره وری پایین تر قرارخواهند گرفت. لذا به عقیده ی نگارندگان این مقاله، ادغام بانک ها بدون توجه به توابع هزینه و صرفه جویی به مقیاس آنها منجر به کاهش بهره وری گردیده و نتیجه ی مطلوب را نخواهد داشت. [i] Theory of Constraints (TOC) [ii] Strategic Management Accounting(SMA) [iii] Economies of Scale (ES) [iv] Transcendental Logarithmic Cost Function (Translog)

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2047833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!