ارزیابی تغییرات القاشده میدان مغناطیسی و نانوذرات نقره بر ترکیبات فنلی و خواص پاداکسایشی گیاه همیشه بهار (Calendula officinalis L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تاثیر میدان های مغناطیسی و کاربرد نانوذرات نقره بر یک ارگانیسم زیستی، بسته به نوع مواد و سیستم و برنامه ی بکار رفته و زمان و شدت کاربرد آن متفاوت است. در سال های اخیر تحقیقات زیادی در زمینه حساسیت موجودات زنده نسبت به میدان های مغناطیسی و نانوذرات انجام شده است. به همین منظور، برای ارزیابی تاثیر میدان مغناطیسی و نانوذرات نقره روی فعالیت های پاداکسایشی گیاه همیشه بهار (Calendula officinalis L.) آزمایشی درسال 1396 در گروه زیست شناسی دانشگاه ارومیه با استفاده از طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تیمار و سه تکرار انجام شد. تیمارها به این شرح بودند: شاهد، میدان مغناطیسی (با شدت 3mT) به مدت یک ساعت در روز، نانو ذرات نقره (50 ppm) و ترکیب این دو تیمار. نتایج نشان داد که در گیاهان تحت تیمار با میدان مغناطیسی، نانوذره نقره و میدان مغناطیسی + نانوذره نقره، محتوای فنل کل، فلاونویید و ظرفیت جاروب کنندگی رادیکال آزاد DPPH، میزان فعالیت آنزیم های فنیل آلانین آمونیالیاز، پلی فنل اکسیداز، کاتالاز، آسکوربات پراکسیداز، گایاکول پراکسیداز و گلوتاتیون ردوکتاز نسبت به گروه شاهد افزایش معنی دار در سطح احتمال 05/0 داشت. تیمار میدان مغناطیسی و نانوذره ی نقره واجد بهترین تاثیر روی وضعیت پاداکسایشی گیاه همیشه بهار بود و می تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی قرار گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2047893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!