آموزش و پرورش پیش از دبستان در عصر جدید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهم ترین و غامض ترین سوالات در زمینه تعلیم و تربیت پیش از دبستان، چگونگی تهیه برنامه درسی موثر در این مقطع است که با توجه به ظهور عصر اقتصاد دانایی محور و تغییر و تحولات برق آسا، شرایط پاسخ گویی به آن بیش از پیش دشوار شده است. پژوهش حاضر برای مطالعه ضرورت دیدگاه «مطالعات برنامه درسی راهبردی[1]» و الگوی «برنامه درسی چند بعدی[2]» و چیستی آن در برنامه درسی پیش از دبستان صورت گرفته است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن، توصیفی-تحلیلی[3] بوده است که اطلاعات و داده های مورد نیاز با مراجعه به اسناد و مدارک کتابخانه ای موجود در زمینه موضوع به دست آمد. یافته ها بیانگر آن بود که ضرورت دیدگاه راهبردی بنا بر عواملی همچون ظهور عصر اقتصاد دانایی محور، توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات، دگرگونی مفهوم سواد، پارادایم پیچیدگی، لزوم بومی سازی برنامه درسی، وجود سبک های شناختی و یادگیری متفاوت و نو مفهوم گرایی و ضرورت الگوی چند بعد نگری با عواملی همچون لزوم مرتبط کردن برنامه درسی باتجربه ی زیسته ی کودک، تزریق ویژگی چابکی و توان پاسخ گویی برنامه درسی به مسائل روز و همچنین لزوم یادگیری مادام العمر، در برنامه درسی پیش از دبستان قابل دفاع است. در نهایت نیز، پژوهش حاضر با بررسی مبانی فلسفی و روان شناختی این الگو به ارائه تعریفی جامع از آن می پردازد. این پژوهش نشان می دهد که مطالعات برنامه درسی راهبردی رویکردی کل نگر است و الگوی برنامه ریزی چندبعدی مبتنی بر آن، برنامه مطلوب کاربردی برای اجرا در برنامه درسی پیش دبستان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2048577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!