اثرات کفی گوه ای خارجی بر تعادل استاتیک و دینامیک بیماران با استئوآرتریت داخلی زانو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استئوآرتریت زانو با کاهش حس عمقی مفصل، اختلال در تعادل و افزایش ریسک افتادن همراه است. مبتلایان به استئوآرتریت داخلی زانو به دلیل شکل گیری دفرمیتی واروس ثانویه در معرض اختلال تعادل و خطر افتادن بیشتری هستند، بنابراین، شناسایی درمان هایی که سبب بهبود تعادل این بیماران شود ضرورتی بالینی است. این مطالعه به منظور بررسی اثرات کفی گوه ای خارجی بر تعادل استاتیک و دینامیک بیماران استئوآرتریت داخلی زانو با شدت متوسط انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه نیمه-تجربی مداخله ای بر روی 30 بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو با شدت متوسط از مراحعین به کلینیک های ارتوپدی و روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. برای هر بیمار، تعادل استاتیک و دینامیک در دو حالت پوشیدن کفش با کفی ساده و پوشیدن کفش با کفی گوه ای خارجی، با استفاده از دستگاه سنجش تعادل پروکین ارزیابی شد. شاخص های تعادلی شامل سرعت و انحراف معیار جابجایی مرکز فشار در جهات قدامی-خلفی و داخلی-خارجی و شاخص های کلی ثبات اندازه گیری شدند. بیماران دو تریال آزمایشی و سه تریال اصلی از هر تست را با فاصله حداقل 30 ثانیه انجام دادند.

یافته ها

استفاده از کفی گوه ای خارجی سبب کاهش معنی دار سرعت جابجایی مرکز فشار در دو جهت قدامی-خلفی (استاتیک mm/s1/78، دینامیکmm/s6/63) و داخلی-خارجی (استاتیک mm/s1/53، دینامیک mm/s5/58) در مقایسه با کفی ساده  شد (0/001p<). انحراف معیار جابجایی مرکز فشار در دو جهت قدامی-خلفی(استاتیک mm1/04 ، دینامیک mm1/57) و داخلی-خارجی (استاتیک mm1/58 ، دینامیک mm2/02) نیز بعد از کاربرد کفی گوه ای کاهش یافت (0/007p<). به استئنا شاخص ثبات قدامی-خلفی، سایر شاخص های تعادل نیز بهبود معنی دار داشتند (0/05p<).

بحث و نتیجه گیری

یافته های مطالعه نشان داد که کفی گوه ای خارجی تعادل استاتیک و دینامیک بیماران با استئوآرتریت داخلی متوسط را بهبود می بخشد. 
 

زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p2048737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!