بررسی فعالیت ضد ویروسی پپتید کاتلیسیدین انسانی LL-37 بر روتاویروس در محیط برون تنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

 روتاویروس شایع ترین عامل التهاب عفونی حاد معده و روده در میان نوزادان سراسر جهان محسوب می شود که با مواردی از بستری و مرگ و میر همراه است. هم اکنون هیچ داروی ضد ویروسی خاصی علیه عفونت ناشی از این ویروس وجود ندارد. 

هدف

 این مطالعه با هدف ارزیابی اثرات ضدویروسی پپتید کاتلیسیدین LL-37 علیه عفونت روتاویروس در سیستم کشت سلولی انجام شد. 

مواد و روش ها

 این مطالعه در شرایط آزمایشگاهی در گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران (تهران) انجام شده است. در این مطالعه تجربی ابتدا سمیت غلظت های مختلف پپتید برای سلول های MA-104 جهت تعیین محدوده غلظت مناسب پپتید برای سلول ها در آزمون نوترال رد بررسی شد. سپس در محدوده غلظت های غیرسمی پپتید، پیش تیمار سلول های کشت شده با پپتید و نیز تیمار سلول ها با پپتید پس از آلوده کردن سلول ها با ویروس و ایجاد عفونت انجام گرفت و در هر مرحله، اثر ضدویروسی آن با اندازه گیری تیتر عفونت زایی ویروس به روش دز عفونی کننده 50 درصد کشت سلولی (TCID50) ارزیابی شد.

یافته ها

طبق نتایج آزمون بررسی سمیت، حیات سلول ها در بالاترین غلظت مورد استفاده (50 میکروگرم در میلی لیتر) از پپتید LL-37 تا بیش از 90 درصد حفظ شد. نتایج تست های بررسی اثرات ضدویروسی نیز نشان دادند در پیش تیمار سلول ها با پپتید، غلظت 50 میکروگرم در میلی لیتر از پپتید توانست به طور قابل ملاحظه ای تولید ویریون های عفونی روتاویروس را به اندازه 3/36 لگاریتم کاهش دهد (0/0001= P). با این حال هیچ گونه اثر ضدویروسی، زمانی که LL-37 بعد از آلودگی سلول ها با روتاویروس اضافه شد، قابل مشاهده نبوده است.

نتیجه گیری

 نتایج این مطالعه نشان می دهد پپتید LL-37 را می توان به عنوان یک عامل ضدویروسی جدید جهت پیشگیری از التهاب ناشی از عفونت روتاویروس در کودکان در نظر گرفت. با وجود این جهت تایید یافته های این مطالعه، بررسی های بیشتری به خصوص در شرایط درون تنی (در موجود زنده) مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
214 تا 225
لینک کوتاه:
magiran.com/p2049089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!