پهنه بندی خطر زمین لغزش در آبخیز سد چراغ ویس کردستان با مدل هایIRAT و LNRF

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمین لغزش یکی از مهم ترین عوامل فرسایش خاک و بلای طبیعی است که سالانه خسارت های جانی و مالی فراوانی به کشور وارد می کند. از این رو امروزه در بررسی ناپایداری دامنه ها به شاخص های ریخت زمین ساخت (مورفوتکتونیک) و مدل های پهنه بندی خطر زمین لغزش ها توجه می شود. هدف از این بررسی پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه آبخیز سد چراغ ویس کردستان با استفاده از مدل IRAT و LNRF و مقایسه ی تطبیقی آن ها با بهره گیری از جدول های متقاطع و شاخص های ارزیابی پهنه بندی خطر زمین لغزش است. نتایج ارزیابی شاخص های مدل IRAT  نشان می دهد که 77/77% از لغزش ها در طبقه </strong>ی شدید زمین ساختی است، و در مدل LNRF 64/05%در ناحیه هایی است که امکان آن شدید و منطبق بر زیرحوزه هایی است که بیش ترین تعداد و تراکم لغزش آن ها زیاد است. بیش از 91/64% از مساحت کل لغزش ها در محدوده ی خطر ناپایداری زیاد و در فاصله ی کم تر از 1000 متر بوده است. تحلیل روش جدول های متقاطع نشان می دهد که تطابق هر دو مدل پهنه بندی در ارزیابی طبقه ی متوسط خطر پذیرفتنی است،  ولی در طبقه ی خطر شدید به دلیل هم خوانی گسل ها با لغزش ها، مدلIRAT دقت بیش تری دارد. مقدار مجموع کیفیت در مدل LNRF به مقدار 2/16% نشان می دهد که عمل کرد مدل برای پهنه بندی خطر زمین لغزش در آبخیز سد چراغ ویس کردستان بهتر است. پیشنهاد می شود که هر تغییر کاربری زمین و برنامه ریزی برای بهره برداری از سیمای سرزمین حوضه سد با توجه به نقشه ی پهنه بندی خطر زمین لغزش انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2049344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!