ارائه مدل تبیین تاثیرات اقتصادی اجرای طرح ملی جویشگر بومی در کشور ایران با در نظر گرفتن نقش مداخله گر دولت و متغیر میانجی عملکرد کسب وکارهای نوپا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه سرویس جویشگرها (موتورهای جستجو) یکی از پرکاربردترین و پایه ای ترین سرویس های فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه کشورها است. در سالیان اخیر بسیاری از کشورهای پیشرو همچون چین و کره جنوبی با توجه به وجود ویژگی های خاص فرهنگی و زبانی که داشته اند موفق شده اند با راه اندازی جویشگرهای بومی به تاثیرات اقتصادی زیادی هم در سطح کلان و هم سطح خرد دست یابند. ازاین رو سیاست گذاران کشور ایران نیز با درک چنین ضرورتی، در جهت اقدام به اجرای یک طرح ملی جهت حمایت از توسعه جویشگرهای بومی در کشور برآمدند. ازآنجاکه یکی از اهداف اصلی این طرح جنبه های اقتصادی آن بوده است، هدف این مقاله بررسی و تبیین چگونگی و میزان معناداری تاثیرات اقتصادی این طرح است. برای این منظور ابتدا از طریق مصاحبه با متولیان و بازیگران اصلی این طرح، عوامل تاثیرگذار بر اقتصادی شدن جویشگرها بر اساس چهار متغیر مختلف شامل:1) متغیر کسب وکارهای نوپا، 2) متغیر طرح، 3) متغیر وزارت (بخش فاوا) و 4) متغیر حاکمیت مورد شناسایی قرار گرفت و سپس شاخص های ارزیابی هر سطح از طریق مطالعه مقالات بین المللی و اسناد راهبردی طرح جویشگر استخراج گردیده است. سپس با انتخاب جامعه آماری کسب وکارهای نوپای فعال در طرح جویشگر و انتخاب هدفمند نمونه های آماری از طریق روش گلوله برفی اقدام به جمع آوری داده های میدانی گردید.یافته ها و نتایج این پژوهش بر اساس تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری PLS3نشان دهنده آن بوده است که تاثیرات معنادار اقتصادی این طرح ملی صرفا ناشی از حمایت این طرح از کسب وکارهای نوپا بوده است و ازاین رو پیشنهاد شد به عنوان یک تجربه موفق بتوان در سایر طرح های ملی نیز با حمایت و جلب مشارکت شرکت های نوپا زمینه موفقیت هرچه بیشتر طرح های ملی را فراهم نمود. لازم به ذکر است دخالت نهادهای حاکمیتی در موفقیت اقتصادی طرح جویشگر بومی دارای تاثیرات منفی بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2049987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!