سیگار و اختلالات دستگاه گوارش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیگار کشیدن یک ریسک فاکتور مهم برای اختلالات گوارشی مانند زخم پپتیک، بیماری کرون و انواع سرطان هاست. مطالعه حاضر، مهم ترین و شناخته شده ترین اثرات سیگار را بر دستگاه گوارش مورد بررسی قرار می دهد.
 

روش بررسی

این مرور با استفاده از کلید واژه های Smoking، Gastrointestinal diseases، Inflammation وCancer در بانک های اطلاعاتی انگلیسی Pubmed، Elsevier، Proquest، Google scholar، موتور جست و جوی Google و سایر وب‎ سایت ها و همچنین با استفاده از کلید واژه های سیگار کشیدن، اختلالات دستگاه گوارش، التهاب و سرطان در پایگاه های اطلاعات فارسی SID و MagIran بدون هیچ نوع محدودیت زمانی انجام گرفت.

 یافته ها

قرار گرفتن در معرض دود سیگار با افزایش اپوپتوز سلول های اپیتلیال، سلول های دندریتیک توتال، ماکروفاژها، CD4، CD8T به همراه بیان تنظیم نشده mRNA در CCL9 و CCL20 که محرک شیمیایی مهمی در پاتوژنز بیماری کرون هستند همراه است. دود سیگار موجب تسریع کولیت به وسیله سلول های IFN-YT و CD4 می شود. همچنین دود سیگار می تواند سبب استرس اکسیداتیو و اختلال عملکرد وازودیلاتور در میکروواسکولار التهابی مزمن و در نتیجه ایسکمی، زخم و فیبروز شود. به علاوه، سیگار کشیدن می تواند موجب فرآیند سرطان زا در مجرای GI به واسطه التهاب و آزادسازی واسطه‎های التهابی متعددی همچون سایتوکین‎ها، TNF-a، IL-I، IL-6، کموکین، CXCLI و CXCL8 گردد.

 نتیجه گیری

سیگار کشیدن یک عامل مضر و موثر در ایجاد پاتوژنز و تومورزایی در دستگاه گوارش است. به عبارتی آن منجر به التهاب مزمن شدید و سپس گسترش سرطان در قسمت های ملتهب می گردد. مطالعات مکانیسمی دقیق اثرات سیگار کشیدن ممکن است در توسعه درمان های موثرتر برای اختلالات مختلف دستگاه گوارش کمک کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2050112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!