تاثیر آماده سازی پوست محل عمل جراحی با آنتی سپتیک های پوویدین آیوداین 7/5 و 10درصد با کلرهگزیدین و پوویدین آیوداین 10درصد بر میزان شمارش میکروبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آماده سازی پوست محل عمل جراحی با آنتی سپتیک ها، یک اقدام استاندارد برای کاهش عفونت محل عمل جراحی می باشد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه تاثیر آماده سازی پوست محل عمل جراحی با آنتی سپتیک های پوویدین آیوداین 7/5 و 10 درصد با کلرهگزیدین و پوویدین آیوداین 10 درصد بر میزان شمارش میکروبی انجام شد.

روش ها

این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی بر روی 80 نفر از بیماران انتخابی جراحی شکم انجام شد. بیماران در یکی از دو گروه آماده سازی پوست با آنتی سپتیک های پوویدین آیوداین 5/7 و 10 درصد یا آنتی سپتیک های کلرهگزیدین و پوویدین آیوداین 10 درصد به روش تصادفی ساده با تخصیص متناسب قرار گرفتند. در روز عمل جراحی، قبل از آماده سازی اولیه پوست نمونه کشت گرفته شد، سپس آماده سازی اولیه با پوویدین آیوداین 7/5 درصد یا کلرهگزیدین در الکل انجام شد، سپس نمونه کشت دوم گرفته شد، آماده سازی ثانویه پوست در هر دو گروه با پوویدین آیوداین 10 درصد انجام و سپس نمونه کشت سوم گرفته شد. نمونه کشت های گرفته شده بر روی محیط بلادآگار و مک کانکی جهت بررسی نوع و شمارش میکروبی فورا به آزمایشگاه منتقل شدند.

یافته ها تفاوت میانگین شمارش میکروبی قبل از آماده سازی با بعد از آماده سازی پوست با آنتی سپتیک های پوویدین آیوداین 7/5 درصد و پوویدین آیوداین 10 درصد معنی دار بود (P=0.001). همچنین اختلاف میانگین شمارش میکروبی  قبل از آماده سازی با بعد از آماده سازی پوست با آنتی سپتیک های کلرهگزیدین در الکل و پوویدین آیوداین 10 درصد نیز معنی دار بود (P<0.001) و در کل هر دو گروه آنتی سپتیک باعث کاهش شمارش میکروبی به صورت موثری شدند. در مقایسه تاثیر دو گروه بر میانگین شمارش میکروبی، با وجود این که آماده سازی پوست با آنتی سپتیک های کلرهگزیدین در الکل و پوویدین آیوداین 10 درصد بهتر از آنتی سپتیک های پوویدین آیوداین 7/5 درصد و پوویدین آیوداین 10 درصد بود، ولی تفاوت مشاهده شده بین دو گروه معنی دار نبود (p=0.324).

نتیجه گیری هر دو گروه آنتی سپتیک توانستند میانگین شمارش میکروبی را به صورت چشم گیری کاهش دهند؛ لذا پیشنهاد می شود از هر دو گروه آنتی سپتیک جهت آماده سازی پوست محل عمل جراحی استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
520 تا 528
لینک کوتاه:
magiran.com/p2050497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!