بررسی ژئوشیمیایی نفت مخازن آسماری و سروک در میدان نفتی پازنان و نفت مخزن خلیج در میدان نفتی خویز با استفاده از روش های کروماتوگرافی گازی و کروماتوگرافی طیف سنجی جرمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش با توجه به داده های موجود شامل 2 نمونه نفت خام مربوط به چاه شماره 23 میدان نفتی پازنان از مخازن آسماری و سروک و 1 نمونه نفت خام مربوط به چاه شماره 1 از مخزن خلیج میدان نفتی خویز سعی شده است تا با استفاده از روش های کروماتوگرافی گازی و کروماتوگرافی طیف سنجی جرمی به بررسی ژئوشیمیایی نفت مخازن آسماری و سروک در میدان نفتی پازنان و نفت مخزن خلیج در میدان نفتی خویز پرداخته شود. با اندازه گیری میزان اجزای تشکیل دهنده نمونه های نفت خام مورد مطالعه بواسطه روش کروماتوگرافی مایع مشخص شد که این نمونه ها دارای مقادیر بیشتری از اجزای اشباع نسبت به اجزای آروماتیک و قطبی هستند. همچنین طبقه بندی نمونه های نفت خام مورد مطالعه با توجه به اجزای تشکیل دهنده آنها نشان داد که نفت های مخازن آسماری و سروک در میدان پازنان و نفت مخزن خلیج در میدان خویز به ترتیب از نوع پارافینیک ، غالبا پارافینیک تا پارافینیک نفتنیک و پارافینیک نفتنیک می باشند. تغییرات بایومارکری (C29 sterane ββ∕(ββ+αα در برابر نسبت (C29 sterane 20S/(20S+20R نشان داد که هر سه نمونه در مرحله بیشینه پنجره زایش نفت تولید شده اند و دارای بلوغ حرارتی نسبتا بالایی هستند. با استفاده از نمودار تغییرات دی بنزوتیوفن به فنانترن در برابر پریستان به فیتان مشخص شد که سنگ منشا مولد نفت مخزن آسماری، دارای لیتولوژی کربناته شیلی بوده و نفت های مخازن سروک و خلیج از سنگ منشا کربناته مارنی سرچشمه گرفته اند. همچنین نمودار مثلثی استران های C27 ،C28 ،C29 بیانگر ته نشست سنگ منشا نمونه های مورد مطالعه در محیط دریایی باز تا پارالیک می باشد. بر اساس نمودار تغییرات مقادیر پریستان به فیتان ماده آلی مولد نفت های خام مطالعه شده به طور عمده از نوع کروژن II تشکیل شده است. نزدیکی مقادیر شاخص ترجیحی کربن (CPI) به عدد یک برای نمونه های نفت مورد مطالعه بیانگر بالغ بودن سنگ منشا آنهاست. همچنین عدم وجود بیومارکر الئنان در نمونه های نفت خام بیانگر ایجاد آنها از سنگ هایی با سن کرتاسه پایینی است. به منظور تطابق نفتی میدان های مورد بررسی ، با استفاده از نمودار ستاره ای آلکان های نرمال فرد به زوج مشخص گردید که نمونه های موجود از مخازن آسماری ، سروک و خلیج از سنگ های منشا متفاوتی تولید شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2050736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!