تاثیر همزمان ورزش هوازی و عصاره گل بابونه بر سطح سرمی پپتید C در موش های صحرایی نر دیابتی القاشده با استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سطح سرمی پپتید C، به عنوان یکی از شاخص های روند درمانی دیابت در نظر گرفته می شود. در این مطالعه، تاثیر استفاده همزمان از ورزش هوازی و عصاره گیاه بابونه بر سطح سرمی پپتید C در موش های صحرایی نر دیابتی بررسی گردید.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی، از 24 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار (در محدوده وزنی 20±200 گرم) استفاده شد. موش ها به چهار گروه شامل: گروه کنترل (دیابتی شده بدون درمان و ورزش)، بابونه (دیابتی شده، درمان با عصاره هیدروالکلی بابونه)، ورزش هوازی (دیابتی شده و انجام ورزش) و گروه بابونه و ورزشی (دیابتی شده به همراه استفاده از عصاره بابونه و انجام ورزش) تقسیم شدند. ورزش به صورت دویدن روی تردمیل به مدت 12 هفته (هر هفته 5 روز، هرروز به مدت 60 دقیقه، با شدت 26 متر در دقیقه) انجام شد. موش ها با استفاده از داروی استرپتوزوتوسین (به میزان 65 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن)، به صورت درون صفاقی یک بار دیابتی شدند. در طی 12 هفته، گروه های دریافت کننده عصاره بابونه (روزانه به میزان 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن به صورت گاواژ) همراه با ورزش مورد آزمون قرار گرفتند.
داده ها با استفاده از آزمون شاپیرو - ویلک، آزمون واریانس یک طرفه و تعقیبی توکی در سطح معنی داری، 0/05>p تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

در این مطالعه پپتید C سرم گروه بابونه، ورزش و گروه توام دریافت کننده عصاره بابونه و ورزش نسبت به گروه کنترل، افزایش معنی داری داشت.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد انجام تمرین های هوازی و استفاده از عصاره گل بابونه به طور همزمان می تواند باعث افزایش سطح پپتید  Cسرم خون در موش های دیابتی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2050792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!