طراحی مدل فرآیند مدیریت سلامت کارکنان در بیمارستان (پژوهشی کیفی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ایمنی و سلامت کارکنان در هر سازمان، یکی از اولویت های مهم مدیران منابع انسانی است. در این میان، کارکنان بیمارستان ها در معرض بسیاری از خطرات شغلی؛ ازجمله انواع عفونت ها، عوامل استرس زا، مواد آلرژن و...، قرار دارند؛ ازاین رو ضرورت برنامه مراقبتی و پایش سلامت آنان، از مهم ترین برنامه های مدیریتی است. مطالعه حاضر با هدف طراحی فرآیند مدیریت سلامت کارکنان در بیمارستان صورت گرفت.

روش بررسی

این مطالعه کیفی به روش گراندد تئوری و نمونه گیری هدفمند در میان کارشناسان آگاه به مدیریت سلامت، بهداشت حرفه ای و گروه HSE، در بیمارستان توحید استان بوشهر انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه با پرسشنامه های نیمه ساختار جمع آوری شدند. تعداد مشارکت کنندگان با اشباع نظری داده ها از مصاحبه، 15 نفر در نظر گرفته شد، اما برای اطمینان، 20 مصاحبه صورت گرفت. مدت زمان هر مصاحبه، 50-40 دقیقه بود و اعتباریابی به کمک روش قابلیت باورپذیری، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تایید پذیری انجام شد. داده ها به روش Straus Corbin تحلیل شدند.

یافته ها

در این مطالعه، 135 کد اولیه و 6 طبقه اصلی شامل: عوامل مداخله گر، عوامل علی، پدیده محوری و راهبردهای عملکرد، الزامات زمینه ای و پیامدهای عملکردی استخراج شدند. مولفه های سلامت کارکنان از مدیریت قوانین و الزامات، مدیریت شناسایی عوامل زیان آور محیطی، مدیریت حوادث، مدیریت ایمنی کارکنان و اقدامات پیشگیرانه تشکیل می شد

نتیجه گیری

 مدل ارائه شده می تواند به عنوان ابزاری جهت مدیریت سلامت کارکنان در بیمارستان باشد. مدیریت سلامت کارکنان در بیمارستان به برنامه ای منسجم و کارآمد نیاز دارد که باید به طور مستمر و منسجم اجرا، نظارت و پایش گردد تا به اثربخشی و بهبود کیفیت سلامت کارکنان بینجامد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2050796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!