مقایسه ی فراوانی Blastocystis با روش مستقیم و کشت، در بین متقاضیان دریافت کارت بهداشت در شهر اصفهان سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 در حال حاضر، یکی از شایع ترین تک یاخته های دستگاه گوارش انسان و طیف وسیعی از موجودات می باشد. این تک یاخته، دارای اشکال و اندازه های مختلف می باشد. اشکال کوچک آن، ممکن است توسط روش های میکروسکوپی تشخیص داده نشود. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، مقایسه ی روش مستقیم با کشت جهت شناسایی انگل Blastocystis در متقاضیان کارت های بهداشتی بود.

روش ها

 نمونه ی مدفوع 126 نفر از افراد مراجعه کننده برای دریافت کارت بهداشت در شهر اصفهان سال 1396 جمع آوری شد. از نمونه های مدفوع با استفاده از سرم فیزیولوژی، اسمیری تهیه شد و توسط میکروسکوپ از لحاظ حضور Blastocystis مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، تمامی نمونه ها در محیط اختصاصی Blastocystis کشت داده شد. بعد از 4-3 روز، از نمونه های کشت اسمیر تهیه و با میکروسکوپ بررسی شد.

یافته ها

در روش مستقیم، نمونه ی مدفوع 12 نفر (5/9 درصد) و در روش محیط کشت، 23 نفر (3/18 درصد) از لحاظ وجود Blastocystis مثبت شدند. حساسیت و ویژگی روش مستقیم در مقایسه با روش کشت به ترتیب 00/25 و 32/87 برآورد شد. عواملی مانند جنس، سن، میزان تحصیلات، مسافرت و علایم گوارشی ارتباطی با آلودگی نداشت، اما ارتباط معنی داری بین نگهداری پرنده و آلودگی به Blastocystis در این افراد مشاهده گردید

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که فراوانی آلودگی به Blastocystis در متقاضیان دریافت کارت بهداشت مشابه دیگر اقشار جامعه می باشد، اما این افراد، اهمیت بیشتری در انتقال آلودگی دارند. همچنین، مقایسه ی روش مستقیم با کشت برای شناسایی انگل Blastocystis نشان می دهد روش کشت ارجح می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1013 تا 1018
لینک کوتاه:
magiran.com/p2051052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!