بررسی بافت شناختی و سیتوشیمیایی مراحل مختلف رویانزایی گیاه قیچ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شکل گیری دانه یکی از مراحل مهم تولید مثل در گیاهان دانه دار به شمار می رود. در این پژوهش بررسی تکوین تخمک، اندوسپرم و رویان زایی گیاه قیچ با استفاده از تکنیک های میکروسکوپی مدنظر قرار گرفته است. نمونه ها از مراحل مختلف نموی جمع آوری و تثبیت گردیدند، نمونه های تثبیت شده با روش-های رنگ آمیزی مختلف هیستولوژیکی و سیتوشیمیایی مطالعه شدند. مشاهدات اولیه نشان داد که تخمک از نوع واژگون و دو پوسته ای است. پوشش خارجی تخمک در طی تکوین، به تزئینات پوسته دانه تبدیل می گردد؛ بنابراین دانه از نوع تستایی است. در دانه قیچ آندوسپرم ابتدا از نوع هسته ای می باشد؛ این امر ارتباط رویان با بافت اندوسپرم را سهولت می بخشد. با ادامه نمو دانه روند سلولی شدن آندوسپرم دیده می شود. آندوسپرم سلولی شده در این گیاه به-تدریج به سمت فضاهای مرکزی کیسه جنینی توسعه پیدا می کند و کل فضای کیسه جنینی را اشغال می نماید. درواقع دانه از نوع اندوسپرم دار بوده و بافت اندوسپرم تا مرحله رویان بالغ باقی مانده و تحلیل نمی رود. همچنین مراحل رویان کروی، قلبی، اژدری و رویان بالغ به همراه بخش های مریستم انتهای ریشه، هیپوکوتیل، مریستم انتهای ساقه و لپه ها مشخص مشاهده شد. نتایج سیتوشیمیایی نشان داد که با رشد بیشتر دانه، تشکیل دانه های انبوه نشاسته و به دنبال آن ضخیم شدگی دیواره ها اتفاق می افتد که موجب کاهش شدید حفره های سلولی و نیز سخت شدن این بافت می گردد. از طرفی مشخص شد که فراوانی مواد ذخیره ای لیپیدی در بافت اندوسپرم نسبت به مواد پروتئینی بیشتر است. بر خلاف اندوسپرم، در بافت رویان بالغ مواد کربوهیدراتی با رنگ آمیزی PAS تشخیص داده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
296 تا 307
لینک کوتاه:
magiran.com/p2051175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!