بررسی فرآیند سنتز پودر کامپوزیتی (Al2O3-WXSiY-WXBY) در سیستم احتراقی آلومینوترمیک (Al+B2O3+Si+WO3) با استفاده از آنالیز حرارتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کامپوزیت های شامل ترکیبات بین فلزی سیلیسیدی و بورایدی تنگستن دارای سختی بالا، مقاومت نسبتا خوب در برابر شوک حرارتی، خنثایی شیمیایی و استحکام بالا در دمای بالا هستند. هدف از این تحقیق ارزیابی ترکیب فازی و آنالیز حرارتی پودرکامپوزیتی زمینه آلومینا با استحکام دهنده های بورایدی و سیلیسیدی تنگستن در سیستم های 1- Al+Si+WO32-Al+B2O3+WO3 3- Al+Si+B2O3+ WO3  به روش سنتز احتراقی در آزمایش های مختلف آنالیز حرارتی است. در این مطالعه پودر مواد اولیه مطابق نسبت استوکیومتری در یک آسیای گلوله ای ماهواره ای، با گاز محافظ آرگون به مدت 10 ساعت مورد مخلوط سازی قرار گرفتند. آزمایش های مختلف آنالیز حرارتی افتراقی و وزن سنجی حرارتی در شرایط مختلف دمایی بر روی مخلوط های پودری آسیاکاری شده انجام گرفت. نتایج آنالیز فازی و مطالعات ریزساختاری بر روی نمونه های عملیات حرارتی شده نشان می دهد که بعد از احیای اکسیدهای تنگستن و بور توسط آلومینیم، ابتدا سیلیسید و سپس بوراید تنگستن (WxBy+WSi2) به عنوان فازهای ثانویه در کنار  فاز زمینه ی آلومینا شکل می گیرند به طوری که به طور فشرده در هم غلاف شده اند. حضور Si در سیستم (Al+B2O3+WO3) شکل گیری بورایدهای تنگستن را تسهیل می نماید. دانه های بورایدی در مقایسه با دانه های سیلیسیدی درشت دانه تر بوده و حالت کشیده تری دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2051307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!