بررسی فعالیت آنزیم های گایاکول پراکسیداز و آسکوربات پراکسیداز و میزان سدیم، پتاسیم و محتوای رنگدانه در گیاه هالوفیت اسفناج (Spinacia oleracea L.) نسبت به تنش کلریدسدیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شوری یکی از مهمترین تنش های غیر زنده ای است که با تولیدگونه های فعال اکسیژن(ROS) بر روی تولید و کیفیت محصول گیاهان تاثیر می گذارد. گیاهان از سیستم های آنتی اکسیدانی چون آسکوربات پراکسیداز و گایاکول پراکسیداز برای مقابله با انواع مختلف این رادیکال ها استفاده می کنند. همچنین تنش شوری، میزان کلروفیل را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث به هم زدن هموستازی یونهای سدیم، پتاسیم، کلر و کلسیم می شود.

هدف

به همین منظور این پارامتر ها در گیاه اسفناج در مقاومت به تنش شوری مورد بررسی قرار گرفتند.

روش

در این مطالعه، تنش شوری در چهار سطح 0، 200، 400 و600 میلی مولار کلرید سدیم در بازه زمانی 14 روز بعد از اعمال تنش و به فاصله متناوب 72 ساعت در آزمایشی در قالب طرح پایه کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل در نظر گرفته شد. فعالیت آنزیم های آسکوربات پراکسیداز و گایاکول پراکسیداز مطابق روش استاندارد اندازه گیری شد. همچنین میزان یون های سدیم، پتاسیم و محتوای کلروفیل و کاروتنوئید اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SAS و MSTATC مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتیجه

نتایج حاکی از آن بود که اثر تنش شوری بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی آسکوربات پراکسیداز و گایاکول پراکسیداز معنی دار بودند. نتایج نشان داد که با افزایش سطوح شوری میزان یون سدیم و یون پتاسیم در برگ نسبت به شاهد به ترتیب افزایش و کاهش معنی داری داشته است. غلظت رنگدانه های کلروفیل و کارتنوئید با افزایش سطح شوری کاهش یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
698 تا 712
لینک کوتاه:
magiran.com/p2051453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!