بهبود ویژگی های مکانیکی، نوری و ضد باکتری کاغذ با استفاده از سلولز نانو فیبریله شده تیماره شده با نانو ذرات نقره ‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رشد روز افزون مصرف مصنوعات کاغذی نیاز های مقاومتی ویژه بالاتر در محصولات جدید، از ‏جمله استفاده از مصنوعات سلولزی در مصارف غیر تحریر مثل محصولات بسته بندی و بهداشتی و ‏همچنین بهبود خواصی همچون چاپ پذیری و...، نیاز به استفاده از روش ها و مواد مختلف تقویت ‏کننده ساختار کاغذ را افزایش می دهد‎. ‎در صنایع بسته بندی هدف‎ ‎از‎ ‎بسته بندی‎ ‎مواد‎ ‎غذایی‎ ‎جلوگیری‎ ‎از‎ ‎فساد‎ ‎باکتریایی‎ ‎و‎ ‎از‎ ‎دست‎ ‎رفتن‎ ‎مواد‎ ‎مغذی و‎ ‎در‎ ‎نتیجه،‎ ‎افزایش‎ ‎مدت زمان‎ ‎ماندگاری‎ ‎آن ها‎ ‎است. ‏بسته بندی مواد غذایی راهکاری حیاتی برای تضمین ایمنی آن ها است. در این مقوله یکی از ‏موضوعات مهم، بهداشتی بودن و بهداشتی کردن ماده مورد استفاده در این صنایع است که می توان ‏با ایجاد این خاصیت در کاغذ دامنه کاربرد آن را افزایش داد و موارد مصرف جدیدی را برای آن ‏تعریف کرد. در دنیای صنعتی امروز به دلیل ارتقای سطح آگاهی و توقع مصرف کننده نسبت به ‏کیفیت، همواره بایستی به دنبال راه حل های کارا و سودمند در جهت بهبود کیفیت بود. در حال ‏حاضر فرآیند های تکمیلی گسترش چشمگیری یافته اند و نقش به سزایی در کیفیت محصول دارند‎ ‎‏ ‏امروزه تلاش های زیادی به منظور بهبود خواص فیزیکی، مقاومتی و ممانعتی کاغذ ها انجام شده که ‏از جملهی آن می توان به افزودن مواد افزودنی فیبری چون الیاف بلند سوزنی برگان، الیاف نرمه ی ‏حاصل از خمیر شیمیایی و مواد افزودنی غیر فیبری مانند پرکننده ها، عوامل آهاردهی درونی و ‏چسب های ویژه خمیر کوب از جمله پلیمر های طبیعی و مصنوعی نام برد. هدف این تحقیق تولید نانو ‏کامپوزیت سلولز نانو فیبریله شده/ نانو نقره و به کارگیری آن در کاغذ به منظور بهبود همزمان ‏ویژگی های مکانیکی و ضد باکتری کاغذ می باشد. در این پژوهش احیای نانو ذرات نقره در دو سطح ‏مصرفیppm ‎‏ 5 و 10 بر روی سلولز نانو فیبریله شده با کمک سدیم بور هیدرید انجام شد و در نهایت ‏نانو کامپوزیت ‏NFC‏/ نانو نقره در سه سطح 5، 10 و 15% وزنی نسبت به وزن کاغذ به منظور بهبود ‏همزمان ویژگی های مکانیکی و ضد باکتری استفاده شد. نتایج افزایش دانسیته و شاخص مقاومت به ‏ترکیدگی را نشان می دهد. همچنین درجه روشنی کاغذ های تیمار شده با نانو کامپوزیت ‏NFC‏/ نانو ‏نقره کاهش و شاخص ماتی افزایش یافت. ویژگی های‎ ‎ضدباکتریایی بر‎ ‎علیه‎ ‎دو‎ ‎نوع‎ ‎باکتری‎ ‎اشرشیاکلای‎ ‎و‎ ‎استفیلوکوکوس اورئوس که به ترتیب نماینده باکتری های گرم منفی و گرم مثبت هستند ‏مورد بررسی قرار گرفت.‏‎ ‎نتایج حاکی از آن است که با وجود مقادیر کم نقره در کاغذ های تیمار شده ‏مانع رشد باکتری شدند. به منظور هدف جانبی خواص ضد باکتری فیلم نانو کامپوزیت ‏NFC‏/ نقره و ‏فیلمNFC ‎‏ تیمار شده با نانو ذرات نقره به روش غوطه وری در دو سطح نقره مصرفیppm ‎‏ 5 و 10 ‏تهیه شد. نتایج نشان می دهد خواص ضد باکتری نانو کامپوزیت ‏NFC‏/ نانو نقره به دلیل لایه نشانی ‏نانو ذرات نقره بر روی ‏‎ NFCنسبت به فیلم ‏NFC‏ تیمار شده با نانو ذرات نقره به روش غوطه وری ‏بیشتر می باشد.‏

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!