بررسی استرس شغلی و ارتباط آن با کیفیت خواب پرسنل شاغل در پالایشگاه گاز بید بلند بهبهان در سال 1396: یک مطالعه توصیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

داشتنخواب کافی برای زندگی لازم است. خواب بی کیفیت می تواند منجر به اختلالات جسمی و روانی شود. استرس شغلی نیز یکی از عوامل اساسی در ایجاد عوارض جسمی و روانی در پرسنل سازمان ها است. مطالعه حاضر با هدف تعیین استرس شغلی و ارتباط آن با کیفیت خواب پرسنل شاغل در پالایشگاه گاز بید بلند بهبهان انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، 180 نفر از کارکنان پالایشگاه گاز بید بلند بهبهان در سال 1396 شرکت نمودند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسش نامه استرس شغلی Osipow و پرسش نامه شاخص کیفیت خواب Pittsburgher  جمع آوری شد. داده ها توسط آمار توصیفی، آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب هم بستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره استرس شغلی و کیفیت خواب درک شده توسط افراد مورد مطالعه به ترتیب 66/19±27/167 و 22/2±72/10 است. هم چنین هم بستگی مثبت و معنی داری بین این دو شاخص مشاهده شد (001/0P<). نتایج به دست آمده از مدل رگرسیون نیز نشان داد که کیفیت خواب به طور معنی داری در ارتباط با "بی کفایتی نقش" (499/0= ،001/0P<) و "محدوده نقش" (197/0= ، 035/0p=) از ابعاد شاخص استرس شغلی می باشد. ضریب تعیین مدل نشان داد که 6/30 درصد از تغییرات شاخص کیفیت خواب به وسیله متغیرهای بی کفایتی نقش و محدوده نقش تبیین می شود.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که ارتباط معنی داری بین استرس شغلی و کیفیت خواب وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می شود برنامه ریزی جهت به حداقل رساندن استرس شغلی و بهبود کیفیت خواب کارکنان پالایشگاه گاز توسط مسئولین طراحی و اجرا گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
797 تا 810
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!