مقایسه حساسیت و ویژگی واکنش زنجیره پلی مراز و اسمیر خلط نسبت به کشت در تشخیص سل ریوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تشخیص مولکولی به روش تقویت اسیدهای نوکلییک که تحت عنوان واکنش زنجیره پلی مراز (Polymerase chain reaction, PCR) شناخته می شود به تازگی مطرح گردیده است. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه روش تشخیصی اسمیر و واکنش زنجیره پلی مراز نسبت به کشت از نظر حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی در تشخیص بیماری سل ریوی بود.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی، نمونه خلط 58 بیمار مشکوک به سل ریوی مراجعه کننده به بیمارستان قائم (عج) مشهد، از ابتدای فروردین تا پایان اسفند 1396، گردآوری گردید. نمونه ها در کمتر از 72 ساعت تحویل آزمایشگاه شد. از بیماران سه نوبت نمونه گرفته شد، در بیمارانی که قادر به تولید خلط نبودند برونکوسکوپی و برونکوآلوئولار لاواژ انجام شد. پس از 24 ساعت، جواب اسمیر گزارش شد. روش کشت به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته شد و حساسیت و ویژگی واکنش زنجیره پلی مراز و اسمیرخلط با آن مقایسه گردید.

یافته ها

 بیماران در محدوده سنی بین 18 تا 89 سال بودند. از بین 58 سل ریوی مشکوک، در روش کشت وجود بیماری در 25 مورد (43/1%)، روش اسمیر اسید فست وجود بیماری در 27 بیمار (46/6%) و روش واکنش زنجیره پلی مراز در 24 بیمار (41/4%) تایید و به اثبات رسیده است. حساسیت اسمیر خلط در تشخیص سل ریوی 100% و ویژگی 93/9% می باشد. ارزش اخباری مثبت این تست 92/6% و منفی 100% می باشد. حساسیت روش واکنش زنجیره پلی مراز، 88% و ویژگی 93/9% می باشد. ارزش اخباری مثبت این تست 91/7% و منفی 91/2% می باشد.

نتیجه گیری

در این مطالعه از بین دو روش اسمیر و واکنش زنجیره پلی مراز، روش اسمیر اسید فست دارای حساسیت بالاتری در تشخیص سل ریوی نسبت به واکنش زنجیره پلی مراز داشته و ویژگی هر دو روش یکسان بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
428 تا 433
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!