تحلیل ریسک ایمنی ساخت و ساز در واحد توربین هال یک نیروگاه برق بر اساس تکنیک پاپیونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 پروژه های کلان ساخت و ساز همواره در معرض ریسک های زیادی قرار دارند و ایمنی در این پروژه ها در معرض آسیب می باشد؛ بنا بر این، تحلیل ریسک ایمنی یکی از فعالیت های مهم برای اولویت بندی ریسک های موجود و مدیریت ریسک در ساخت و ساز نیروگاه های برق به عنوان یکی از خطرناک ترین صنایع می باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تحلیل ریسک های ایمنی در ساخت و ساز یک نیروگاه برق بر اساس تکنیک پاپیونی انجام شد.

روش ها

مطالعه حاضر یک واکاوی تحلیلی- مقطعی می باشد که در واحد توربین هال یک نیروگاه سیکل ترکیبی در حال ساخت در سال 1396 انجام شده است. تحلیل ایمنی ریسک در این مطالعه بر اساس تکنیک پاپیونی و با استفاده از نرم افزار Bow Tie ProTM صورت گرفت. شایان ذکر است که برای اثربخشی بیشتر این مطالعه، دو فاز تشریح سیستم و شناسایی خطر قبل از تحلیل ریسک ایمنی طراحی و اجرا گردید.

یافته ها

ارتباط بین فعالیت، تهدید و پیامد هر یک از خطرات شناسایی شده نشان دهنده آن بود که بالاترین میزان تهدید مربوط به سیلندرهای تحت فشار، جوشکاری و برشکاری (8 تهدید شامل: ضربه و صدمات مکانیکی، حرارت و گرما، حمل و نقل، اتصالات ناایمن و معیوب، نگهداری و انبارش سیلندرها، روغن و چربی، نشتی و برگشت شعله) بوده است. باید خاطرنشان ساخت که بیشترین پیامد مربوط به عملیات باربرداری و جابه جایی بار سنگین (سه پیامد آسیب انسانی، آسیب به جرثقیل و بار و آسیب به تاسیسات و تجهیزات)، سیلندرهای تحت فشار و جوشکاری و برشکاری (سه پیامد آسیب انسانی، حریق و انفجار و آسیب به تاسیسات و تجهیزات) بوده است.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش بیانگر آن بودند که استفاده از نرم افزار Bow Tie ProTM یک روش مناسب برای تحلیل ریسک ایمنی در ساخت و ساز نیروگاهی است و تحلیل ریسک ایمنی در واحد توربین هال می تواند برای جلوگیری از تهدیدات و کاهش پیامد حوادث مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053861 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!