بررسی شاخص های رشد در بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان mykiss) (Oncorhynchus تغذیه شده با پری بیوتیک دیواره سلولی مخمر(Saccharomyces cerevisia)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تغذیه پر هزینه ترین بخش اجرایی در پرورش آبزیان محسوب می شود. یافتن ترکیبات غذایی جایگزین و ارزان قیمت به توسعه آبزی پروری به میزان زیاد کمک می کند. در این تحقیق ،  پری بیوتیک دیواره سلولی مخمر((در سطوح مختلف برای بررسی شاخص های رشد و بازماندگی بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان استفاده شد. برای انجام تحقیق 120 عدد بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزنی 12/0±61/3 گرم به مدت 8 هفته به صورت تصادفی در 12 وان فایبرگلاس با حجم آبگیری 100 لیتر توزیع و پرورش داده شدند. این آزمایش تغذیه ای برای تعیین اثر و سطح مطلوب پری بیوتیک دیواره سلولی مخمر در جیره غذایی بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان در سه تیمار 1% پری بیوتیک ، 5/1% پری بیوتیک ، 2% پری بیوتیک و شاهد ، با 3 تکرار در یک طرح کاملا تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق مشخص گردید که شاخص های رشد نظیر درصد افزایش وزن بدن  (BWI)، ضریب تبدیل غذایی(FCR)  ، شاخص رشد ویژه (SGR) و میانگین رشد روزانه (ADG) ضمن تاثیر و افزایش در سایر تیمارها در مقایسه با گروه شاهد ، تیمار 2% پری بیوتیک ، افزایش قابل توجهی یافته  و اختلاف معنی دار آماری را با گروه شاهد و سایر تیمارها نشان می دهند(05/0P<). در بررسی سایر فاکتورهای رشد بچه ماهیان نظیر وزن و طول نهایی اختلاف معنی دار آماری بین تیمارها مشاهده نشد(05/0<P). همچنین اختلاف در ضریب چاقی و درصد بازماندگی در تیمارهای آزمایشی مختلف معنی دار نبود (05/0<P). بر اساس نتایج مذکور می توان اظهار نمود که استفاده از پری بیوتیک دیواره سلولی مخمر باعث رشد بهتر بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2054946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!