ارزیابی تاثیر غنی ‏سازی بقایای پس از برداشت ذرت دانه ای با اوره و ملاس بر عملکرد بره های نر پرواری ترکی-قشقایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این پژوهش، ارزیابی تاثیر غنی‏ سازی بقایای ذرت فرآوری شده با اوره و ملاس بر عملکرد رشد بره‏ های نر پرواری ترکی قشقایی بود. ابتدا، بقایای ذرت دانه ای پس از برداشت دانه ذرت به وسیله کمباین، جمع‏ آوری و با اوره و ملاس فرآوری گردید. سپس ترکیبات شیمیایی بقایای ذرت (Zea mays L) دانه ای رقم سینگل کراس 704 فرآوری شده و فرآوری نشده تعیین و قابلیت هضم آن  ها به روش درون تنی (in vivo) به دست  آمد. تیمارهای آزمایشی، در خوراک بره های نر ترکی-قشقایی در سه سطح صفر، 30 و 50 درصد کاه ذرت فرآوری شده و فرآوری نشده جایگزین بخش علوفه ای جیره در قالب طرح کاملا تصادفی در یک دوره پرواربندی استفاده گردید. نتایج نشان داد که قابلیت هضم ظاهری ماده خشک، ماده آلی، فیبر نامحلول در شوینده خنثی (NDF= Neutral Detergent Fiber)، فیبر نامحلول در شوینده اسیدی (ADF= Acid Detergent Fiber) بقایای ذرت دانه‏ ای فرآوری شده در یک سطح اوره و دو سطح مختلف ملاس و بقایای ذرت دانه ای فرآوری نشده با یکدیگر تفاوت آماری معنی‏ داری داشتند. به نظر می‏ رسد با توجه به نتایج صفات پرواری و گوارش پذیری، استفاده از بقایای ذرت دانه ای فرآوری شده با 4 درصد اوره به ‏همراه 10 درصد ملاس و به نسبت 50 به50 در تغذیه بره‏ های پرواری در مقایسه با تیمارهای دیگر، افزایش وزن روزانه مناسب ‏تری را به ‏همراه داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!