بررسی صفات مورفومتریک و شمارشی گکوی سنگی تیغه دار (Cyrtopodion scabrum) در استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سوسماران در چرخه های زیستی نقش مهمی دارند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم نیز با انسان در ارتباط اند. شناسایی فون هر منطقه از ضروری ترین و مهم ترین تحقیقات زیستی و پایه ای در آن منطقه می باشد. استان گلستان به دلیل جایگاه جغرافیایی ویژه که دارد، دارای آب و هوای گوناگونی است. در این تحقیق تعداد 26 نمونه گکوی سنگی تیغه دار از خرداد 1394 لغایت شهریور 1397 از ایستگاه های مختلف استان گلستان با دست و تور جمع آوری گردید. پس از تهیه عکس، نمونه ها در الکل 75% تثبیت و با استفاده از منابع معتبر شناسایی شدند. 14 صفت مورفومتریک و 13 صفت مریستیک کلیه نمونه ها به دست آمد. جنسیت نمونه های بالغ با مشاهده منافذ پیش مخرجی در نرها و عدم وجود آن در ماده ها و در نهایت با تشریح مختصر نمونه ها و بررسی غدد تناسلی تعیین گردید. داده ها با استفاده از تحلیل توصیفی  SPSS (ویرایش 22)، آنالیزهای T-test، کروسکال والیس (Kruskal Wallis Test) و PCA استفاده شد. بر مبنای آمار توصیفی در میانگین صفات در بین نمونه های نر و ماده، تفاوت هایی با اختلاف اندک مشاهده گردید. بر مبنای آنالیز T-testو آزمون کروسکال والیس در صفات مورفومتریک تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. اما در صفت مریستیک (منافذ پیش مخرجی) تفاوت معنی دار مشاهده گردید که نشان دهنده دوشکلی جنسی در این گونه می باشد. هم چنین با استفاده از آنالیز PCA مشخص شد که تمایز مشخصی بین جنس نر و ماده براساس صفات مورفومتریک و مریستیک وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!