مدیریت اسلامی بر اساس اندیشه های امام علی(علیه السلام) استخراج الگوی مدیریتی براساس نامه 53 کتاب نهج البلاغه (معروف به عهدنامه مالک اشتر)

چکیده:

علم مدیریت به معنی شیوه اداره کردن جوامع انسانی تحت تاثیر مکاتب فکری برخاسته از ادیان مختلف، روش ها و مدل های گوناگونی را ارائه نموده است. این تحقیق در جستجوی یافتن شیوه مدیریت بر مبنای افکار و اندیشه های اسلامی و تاثیر آن بر سازمان های ما و نیز تفاوت آن با سایر مکاتب مدیریتی انجام گردیده است.

ابتدا به منظور بررسی تفاوت سبک مدیریتی اسلام با سایر مکاتب، سیر تحولات سبک ها و اندیشه های مدیریت بیان گردیده و اصول مدیریت در سه کشور آمریکا، ژاپن و چین نمایش داده شده است و پیشینه تحقیقات صورت گرفته در زمینه مدیریت اسلامی بررسی شده است و با مشاهده نواقص و اشکالات تحقیقات ارائه شده در ارائه یک الگوی مدون، الگوی مدیریت اسلامی بر اساس اندیشه های حضرت امام علی علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر (نامه 53 نهج البلاغه) مورد مطالعه قرار گرفته است.

بر اساس این تحقیق، مدل و الگوی مدیریت اسلامی طبق اندیشه های حضرت علی علیه السلام دارای سه بخش ارزش های بنیادین، رسالتها و اهداف پارادایمیک و فرآیندها و اصول اجرایی می باشد که ارزش های بنیادین بصورت بستر، زمینه و تعیین کننده نوع نگرش به سازمان و انسان های ذینفع و اهداف پارادایمیک بیانگر مسیر و چشم انداز، عامل بقا و موفقیت سازمان بوده و اصول اجرایی راه و روش کسب این موفقیت است. در تحقیق تکمیلی، نظریات خبرگان از طریق پرسشنامه دلفی اخذ گردیده که نتایج بدست آمده بیانگر تایید مدل طراحی شده و تعیین درجه اهمیت مولفه های مدل ارائه شده و پیشبینی میزان تاثیر آن در پیشرفت سازمان های تحت مدیریت آن می باشد.

و در پایان نیز ضمن بیان تاثیر الگوی مدیریتی تدوین شده بر ساختار سازمان ها، با مقایسه پارامترهای موثر بین مدیریت در مکاتب مختلف و اسلام، تصویری گویا از وجوه افتراق آنها ارائه شده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!