بررسی مقایسه ای میزان شیوع عوارض شایع در همودیالیز روتین و پروفایل خطی و پلکانی سدیم - الترافیلتراسیون در بیماران نارسایی مزمن کلیه تحت همودیالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

همودیالیز یکی از موفق ترین درمان های جایگزین عملکرد کلیه در جهان است. با توجه به تغییرات فیزیولوژیک ایجادشده عوارض نامطلوب در همودیالیز هنوز به عنوان مشکل جدی مطرح می باشند. پروفایل های سدیم- اولترافیلتراسیون از شیوه هایی است که اخیرا که برای  پیشگیری از عوارض حین دیالیز مطرح شده است. این مطالعه باهدف بررسی مقایسه ای استفاده از این شیوه ها را بر روی عوارض شایع همودیالیز انجام شد.

مواد و روش کار

در این مطالعه کارآزمایی بالینی 32 نفر از دو مرکز درمانی استان آذربایجان شرقی طبق معیارهای ورود بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. هریک از بیماران سه جلسه به روش روتین و سه جلسه به روش پروفایل خطی و سه جلسه به روش پروفایل پلکانی تحت همودیالیز قرار گرفتند (جمعا 9 جلسه). بیماران ازنظر بروز عوارض شایع مورد ارزیابی بالینی قرار گرفتند. داده ها با نرم افزار SPSS- 13 و آمار توصیفی و استنباطی Cochran's و در سطح معنی داری P<0/05 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

درمجموع نتایج 288 جلسه همودیالیز مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که میزان بروز عوارض و تعداد تدابیر درمانی در روش پروفایل خطی و پلکانی سدیم- اولترافیلتراسیون در مقایسه با روش روتین به طور معنی داری کاهش یافت (p<0/05)، ولی میزان آن ها در روش پروفایل های خطی و پلکانی تفاوت معنی داری نداشت (P>0/05). همچنین تعداد عارضه هیپوتانسیون به طور معنی داری درروش روتین بیشتر از دو روش خطی و پلکانی بود (p<0/05).

نتیجه گیری

ازآنجاکه استفاده از پروفایل سدیم- اولترافیلتراسیون روشی ساده و بدون هزینه است و باعث تحمل بهتر همودیالیز می گردد، لذا به منظور کاهش عوارض و تحمل بهتر دیالیز، استفاده از این روش روتین در حداکثر جلسات ماهانه بیمار توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
444 تا 452
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!