بررسی وضعیت ویتامین دی، هورمون پاراتیروئید و کلسیم در میان مادران باردار با تشخیص پره اکلامپسی: مطالعه ی مورد-شاهدی آینده نگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پره اکلامپسی به عنوان یک بیماری تحدید کننده ی حیاط مطرح بوده که هم بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر گذار می باشد. مطالعات گسترده ای در زمینه ی ارتباط عوامل تغذیه ای با بروز پره اکلامپسی انجام شده است. اگرچه، اطلاعات اندکی در زمینه ی نقش ویتامین دی در ایجاد پره اکلامپسی در میان جمعیت ایرانی موجود است.

هدف

هدف از مطالعه ی حاضر بررسی ارتباط میان وضعیت ویتامین D و پره اکلامپسی می باشد.

مواد و روش ها

تعداد 120 مادر باردار که به بیمارستان های کمالی و البرز واقع در شهر کرج مراجعه کرده بودند وارد مطالعه شده و به دو گروه با تشخیص پره اکلامپسی و کنترل تقسیم شدند (60 بیمار در هر گروه). اطلاعات بالینی بیماران شامل خصوصیات دموگرافیک و یافته های آزمایشگاهی جمع آوری شد. سطح سرمی ویتامین دی، کلسیم، فسفر و پاراتیروئید اندازه گیری شد. از آنالیز لوجستیک رگرسیون جهت بررسی فاکتورهای پیش گویی کننده ی پره اکلامپسی استفاده شد.

نتایج

میانگین سنی مادران باردار با تشخیص پره اکلامپسی و گروه کنترل به ترتیب 25/5±48/31 و 28/5±01/29 سال بوده است. میانگین BMI در گروه با تشخیص پره اکلامپسی 98/4±92/27 بوده که به صورت معناداری از گروه کنترل بیشتر بوده است (001/0p<). سطح سرمی ویتامین دی در گروه پره اکلامپسی به صورت معنی داری پایین تر از گروه کنترل بوده است (007/0 p=). همچنین بعد از کنترل فاکتورهای مخدوش کننده، هیچ ارتباط معناداری میان کمبود ویتامین دی و فاکتورهای زمینه ساز پره اکلامپسی مشاهده نشد.

نتیجه گیری

مطالعه ی ما نشان داد در بیماران با تشخیص پره اکلامپسی سطح ویتامین دی به صورت معناداری پایین تر از گروه کنترل بوده است. اگرچه، ارتباط معناداری میان کمبود ویتامین دی و ریسک ایجاد پره اکلامپسی مشاهده نشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
831 تا 840
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!