ویژگی ها و درجه های مختلف تومورهای اولیه مغزی

چکیده:
مقدمه
حدود نیمی از تومورهای مغزی اولیه و بقیه متاستاتیک هستند. تومورهای سیستم عصبی خصوصیات منحصر بفردی دارند که آنها را از نئوپلاسم های سایر نواحی بدن متمایز می سازد. سازمان بهداشت جهانی تومورهای سیستم عصبی مرکزی را براساس میزان بدخیمی به درجه های 1 تا 4 طبقه بندی نموده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی توزیع سنی- جنسی و محل آنامیک و درجه های مختلف تومورهای اولیه براساس طبقه بندی WHO بود.
مواد و روش ها
این مطالعه روی 400 بیمار مبتلا به تومورهای اولیه مغزی بستری شده در بیمارستان الزهرای اصفهان در یک دوره پنج ساله صورت گرفته است. اطلاعات مربوط به سن، جنس و محل آناتومیک از پرونده بیماران استخراج شد. نوع آسیب شناختی هر ضایعه براساس مطالعه ماکروسکوپی و میکروسکوپی نمونه جراحی شده تعیین گردیده و بر پایه تشخیص، درجه هر یک از نمونه ها طبق درجه بندی WHO مشخص شده است.
یافته ها
اختلاف معنی داری بین فراوانی نسبی تومورهای اولیه مغزی در دو جنس مشاهده نشد. اکثریت مبتلایان بیش از 35 سال داشتند. شایعترین محل آناتومیک گرفتاری، نیمکره های مغزی و شایع ترین نوع تومور مننژیوم بود. اکثریت تومورها در درجه 1 درجه بندی سازمان بهداشت جهانی قرار داشتند.
نتیجه گیری
برخلاف نتایج به دست آمده در مورد توزیع جنسی تومورهای اولیه مغزی در این مطالعه، در سایر مطالعات ابتلای مردان به این تومورها شایع تر از زنان گزارش شده است. به علاوه در منابع موجود گلیوما به عنوان شایع ترین تومور اولیه مغزی ذکر شده در حالی که در این بررسی مننژیوم فراوان ترین تومور مشاهده شده بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p205598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!