مقایسه سرعت نامیدن خودکار و حافظه فعال در کودکان با و بدون نارساخوانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خواندن یکی از مهارت های ارتباطی انسان است که زیربنای سواد آموزی فرد است. سرعت نامیدن خودکار و حافظه فعال، بخشی از دانش زبانی فرد است. هدف از انجام دادن این پژوهش، مقایسه سرعت نامیدن خودکار و حافظه فعال در کودکان با و بدون نارساخوانی بود.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت بودند از: دانش آموزان دبستانی شهر یزد که به منظور انجام دادن این پژوهش پنجاه دانش آموز مبتلا به نارساخوانی از شهر یزد و پنجاه دانش آموز عادی در سال 1396 به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار این پژوهش عبارت بودند از: آزمون های حافظه فعال (وکسلر، 2003)، سرعت نامیدن خودکار (برخوردار، 1386) و پرسش نامه اختلال خواندن (کرمی نوری، 1384). برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون t مستقل و کولموگروف-اسمیرنوف استفاده شد. داده ها در این پژوهش توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 و در سطح 95درصد اطمینان تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان داد که بین سرعت نامیدن خودکار و حافظه فعال در دانش آموزان دارای نارساخوانی (6٫32±64٫59 برای حافظه فعال و 39٫86±227 برای سرعت نامیدن خودکار) و بدون نارساخوانی (8٫3 ±93٫37 برای حافظه فعال و 52٫78±150٫78 برای سرعت نامیدن خودکار) تفاوت وجود دارد (0٫001>p).

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش نشان داد بین سرعت نامیدن خودکار و حافظه فعال در کودکان دارای نارساخوانی و کودکان عادی تفاوت وجود دارد و با تقویت این مهارت ها می توان بر توانایی کودک در خواندن افزود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2056378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!