تاثیر درمان ذهن آگاهی مثبت محور و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر افسرده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازگاری اجتماعی از زمره متغیرهایی است که می تواند در مسیر یاری به دختران دانش آموز افسرده استفاده شود. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر درمان ذهن آگاهی مثبت محور و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر افسرده اجرا شد.

روش بررسی

روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش، چهار گروهی دومرحله ای (پیش آزمون و پس آزمون) بود. به منظور انجام پژوهش از میان 300 دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول در شهر نائین در سال 1396، 60 نفر به صورت هدفمند مطابق با ملاک های ورود و خروج انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه آزمایش (15 نفر برای هر گروه) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه سازگاری اجتماعی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون به کار رفت. گروه های در مان ذهن آگاهی مثبت محور و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری، هریک به مدت 12 جلسه، تحت درمان قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ گونه درمانی دریافت نکرد. داده ها ازطریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل و از نرم افزار SPSS، نسخه 21 استفاده شد. سطح معناداری نیز 0٫05 درنظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج نشان داد در گروه های در مان ذهن آگاهی مثبت محور و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری درمقایسه با گروه کنترل، برای سازگاری اجتماعی و مولفه های آن (سازگاری اجتماعی و سازگاری هیجانی و سازگاری تحصیلی) در پس آزمون، پس از کنترل پیش آزمون تفاوت معناداری مشاهده شد (0٫001>p). همچنین درمان ذهن آگاهی مثبت محور درمقایسه با درمان شناختی رفتاری در سازگاری تحصیلی و سازگاری اجتماعی کلی تفاوت معناداری داشت (0٫001>p).

نتیجه گیری

براساس یافته های این پژوهش، اجرای در مان ذهن آگاهی مثبت محور و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری برای دختران دانش آموز افسرده می تواند سبب افزایش سازگاری اجتماعی آن ها شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2056396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!