تصویرسازی ذهنی از ویژگی های زیستی و روانی معلم براساس صدای معلم نزد دو گروه دانش آموزان با و بدون آسیب بینایی، با تاکید بر عامل بلوغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تصویرسازی ذهنی نقش مهمی در تحول شناختی افراد نابینا دارد و نیز ادراک نمادهای فضایی در آن ها به صورت تدریجی شکل می گیرد. افراد نابینا با گوش دادن به الگوهای صوتی افراد مختلف از ویژگی های شخصیتی ایشان، تصاویری را در ذهن خود تصویرسازی می کنند؛ بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تصویرسازی ذهنی دانش آموزان بینا و نابینا بالغ و غیربالغ پسر از صدای معلم بود. 

روش بررسی

این پژوهش از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان نابینا و بینا شهر تهران تشکیل دادند. حجم نمونه 120 نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی (کلاس های چهارم، پنجم، ششم) نابالغ و دوره دوم متوسطه (دهم، یازدهم، دوازدهم) بالغ بودند که براساس روش نمونه گیری هدفمند در دو مرحله انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون شانزده عاملی کتل و پرسشنامه محقق ساخته تصویرسازی ذهنی و پرسشنامه محقق ساخته بررسی ویژگی های زیستی استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و آزمون خی دو با مقدار آلفای 0٫05 تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین چهار گروه از لحاظ تصویرسازی ذهنی از ویژگی های زیستی، ازجمله مرتب بودن دندان ها (0٫05=p)، داشتن پوست صاف و لطیف (0٫02=p)، سن (0٫3=p) و قد (0٫01=p) وجود داشت و نیز تفاوت معناداری از نظر ویژگی های روانی، مانند پرتلاش بودن (0٫001=p)، تندخویی (0٫001=p)، جسوربودن (0٫001=p) و جذاب بودن (0٫001=p) صاحب صوت مشاهده شد (0٫001>p). همچنین دانش آموزان نابینای بالغ تصویرسازی ذهنی درست تری از صاحب صوت داشتند. 

نتیجه گیری

باتوجه به ویژگی دانش آموزان (عادی و نابینا با و بدون تجربه بلوغ جنسی)، دانش آموزان نابینای بالغ تصویرسازی بهتری از صوت خانم داوطلب معلمی داشتند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2056397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!