تحلیل مقایسه ای زیبا یی شناسی روایی در داراب نامه طرسوسی و بیغمی (با رویکرد نظام ژرف ساخت و روساخت روایی اریک لاندوفسکی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهم ترین شاخه های تحلیل گفتمان، تحلیل گفتمان روایی است. این نظریه از وسعت قابل ملاحظه ای برخوردار است و محققان بزرگ و متعددی به ارایه آرای خود در این حوزه پرداخته اند. یکی از مهم ترین این نظریه پردازان، اریک لاندوفسکی است. از نظریه های مهم و مشهور لاندوفسکی، پیرامون گفتمان روایی، «نظام ژرف ساخت و روساخت روایی» یا با نام دیگر، زیبایی آفرینی روایی است. البته درک کامل این نظریه، به آسانی ممکن نیست چرا که هم دارای گستردگی است و هم به لحاظ فکری، دارای پیچیدگی است اما می توان گفت از نظریه های کاربردی و مناسب برای تحلیل متون داستانی و روایی است. هریک از دو نظام ژرف ساخت و روساخت روایی، دارای مولفه ها و مصادیقی است. نظام روساخت شامل مولفه های «انسجام جملات و بندها»، «یکپارچگی بندها در هرقسمت از متن»، «نمودار زبان و جنسیت» و «عنصر لحن» است و نظام ژرف ساخت شامل مولفه های «بینامتنیت هم گون»، «نظام تصادف»، «نظام تعلیق» و «محور تنشی» است. در این مقاله، با توسل به نظریه روساخت و ژرف ساخت روایی لاندوفسکی، به تحلیل مقایسه ای مهم ترین داراب نامه های موجود در ادبیات فارسی یعنی داراب نامه طرسوسی و بیغمی پرداخته می شود. و این برای نخستین بار است که از ظرفیت این نظریه مهم در بررسی یک متن ادبی، استفاده می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2056853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!