بررسی اثرات مواجهه همزمان صدا و شرایط دمایی پایین بر آسایش محیطی و پاسخ های فیزیولوژیکی انسان-یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مواجهه همزمان با صدا و شرایط دمایی می تواند بر پاسخ های نوروفیزیولوژیکی بدن شاغیلن بخش اداری موثر باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر مواجهه توام صدا و دماهای پایین بر پاسخ های فیزیولوژیکی و آسایش محیطی افراد انجام شد.

روش ها

در این مطالعه تجربی جامعه مورد مطالعه از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خرداد ماه 1397 به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. در این پژوهش، 24 نفر از دانشجویان در یک اتاقک شرایط سازی با 10 شرایط ترکیبی دماهای پایین هوا 18،14 و22 درجه سانتی گراد و ترازهای صدا 65،55 و75 دسی بل مواجهه داده شدند. مدت زمان هر جلسه آزمایشی 55 دقیقه بود. پارامترهای فیزیولوژیکی از قبیل فشار خون، ضربان قلب، دمای سطحی بدن، دمای پوست انگشت، پاسخ گالوانیکی پوست و نرخ تنفس قبل و بعد از مواجهه اندازه گیری شدند. احساس حرارتی و آسایش حرارتی افراد بر اساس استاندارد ISO 10551 تعیین گردید. میزان حساسیت به صدا نیز با استفاده از مقیاس استاندارد آزار صوتی ISO15666 تعیین گردید.

یافته ها

در محدوده شرایط ترکیبی دمایی و صدای مورد مطالعه، اندازه اثر تغییرات کاهش دمای هوای بیش از اندازه اثر تغییرات افزایش صدا بر پاسخ های فیزیولوژیکی بود (0/05>P). با کاهش دمای هوای در مواجهه، افراد احساس آزار صوتی را بدتر گزارش کردند و همچنین افزایش تراز صدا در شرایط هوای سرد، درک حرارتی افراد را تحت تاثیر قرار داد (0/05>P). در مواجهه با صدای گفتار نامربوط در مقایسه با صدای فن، میانگین تغییرات پاسخ گالوانیکی پوست، نرخ تنفس و ضربان قلب و احساس آزار صوتی افزایش یافت (0/05>P).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که کاهش دمای محیط نسبت به افزایش صدا منجر به تغییرات بیشتری در پاسخ های فیزیولوژیکی افراد شد. علاوه براین دما احساس آزار صوتی و صدا درک حرارتی افراد را تحت تاثیر قرار داد. همچنین مواجهه با صدای گفتار در محیط های اداری در آسایش محیطی افراد بسیار تاثیرگذار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
657 تا 669
لینک کوتاه:
magiran.com/p2056940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!