توسعه، آزمون و ارزیابی خشک کن ترکیبی مادون قرمز- هوای گرم به منظور تعیین مشخصه های عملکردی بهینه آن در خشک کردن موز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استفاده از امواج مادون قرمز برای خشک کردن محصولات کشاورزی و غذایی موجب کاهش مصرف انرژی و مدت زمان خشک کردن و افزایش کیفیت محصول نهایی می گردد. در این تحقیق مراحل تغییر خشک کن مادون قرمز منفرد موجود، به دستگاه ترکیبی مادون قرمز- هوای گرم انجام و دستگاه مذکور ساخته شد. سپس برای ارزیابی سیستم در خشک کردن موز و بر اساس مبانی علمی موجود و نیز نیاز بازار مصرف، تاثیر مشخصه هایی مانند ضخامت ورقه های موز (4 و 6 میلی متر) و دمای سطح محصول (55، 65 و 75 درجه سانتی گراد) روی سینتیک خشک شدن و خواص کیفی محصول نهایی مطالعه شد. هم چنین جهت سهولت استفاده از نتایج آزمون ها، مدل های ریاضی مختلف روی داده های آزمایش برازش و مناسب ترین مدل توسعه داده شد. بر اساس نتایج حاصله، افزایش دما از 55 به 75 درجه سانتی گراد و نیز کاهش ضخامت نمونه ها تاثیر معنی داری روی تغییرات رنگ نمونه ها و زمان خشک شدن داشت ولی اثر فاکتورهای مذکور روی دانسیته نمونه ها غیرمعنی دار بود. به عبارت دیگر استفاده از دمای 55 درجه سانتی گراد موجب تولید بهترین محصول خشک از نظر کیفیت ظاهری شد. با توجه به خصوصیات کیفی مناسب استحصالی و مقایسه آن با داده های مرتبط با روش خشک کردن هوای گرم مشاهده شد که روش ترکیبی از دیدگاه تغییرات کیفی و زمان خشک شدن از ارجحیت برخوردار است. مقایسه مدل های ریاضی نشان داد که مدل پیج انتخاب مناسبی برای پیش بینی سینتیک خشک شدن موز تحت شرایط مورد مطالعه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
623 تا 634
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!