رونق حضور گردشگران خارجی پزشکی در یزد؛ چالش ها و راهکارها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه وجود پتانسیل های تاریخی و طبیعی، ایران را به یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری دنیا تبدیل کرده است. استان یزد به عنوان یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری و با برخورداری از پزشکان و متخصصان باتجربه، زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری پزشکی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر جذب گردشگران خارجی پزشکی در جهت توسعه این صنعت در استان یزد بود.

روش بررسی

این مطالعه رویکردی کیفی- کمی داشت و با استفاده از نگاشت شناختی فازی و تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شد. برای تشکیل تیم خبره، از صاحب نظران حوزه گردشگری و درمان استان یزد استفاده گردید. در ابتدا با بررسی پیشینه تحقیقات صورت گرفته، 15 عامل شناسایی شد. سپس با غربالگری توسط تیم خبره، 12 عامل نهایی انتخاب و وارد فرایند نگاشت شناختی فازی گردید. به منظور ادغام علمی نگاشت های شناختی و رسم نگاشت، رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. پس از تشکیل نگاشت، عوامل کلیدی شناسایی و در نهایت، تاثیر سیاست های مختلف در قالب توسعه گردشگری پزشکی بررسی گردید.

یافته ها

صدور روادید و توانمندی نیروی انسانی به همراه کیفیت خدمات، تبلیغات، تسلط به زبان، زیرساخت، امنیت، تجهیزات به روز، مقررات، هزینه، احترام به عقاید بیماران خارجی و دهکده های درمانی، از جمله عوامل جذب گردشگران خارجی برای درمان موثر بود.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر، ضرورت تامین امنیت گردشگران خارجی از طریق همکاری بین نهادهای مختلف و اهمیت تسهیل در صدور روادید را نشان می دهد. همچنین، نقش نیروی انسانی متخصص و توانمند را در حیات و بقای نظام درمانی برجسته می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!