مکانیسم های بیوشیمیایی و الگوهای مقاومت تقاطعی مقاومت به کلرپیریفوس در یک سویه مقاوم شده شب پره پشت الماسی P‏lutella xylostella (Lepidoptera: Plutellidae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شب پره پشت الماسی یا بید کلم، Plutella xylostella، یکی از آفات مهم چلیپاییان در سراسر دنیا و ایران می‏باشد و معمولا با استفاده از حشره‏کش کلرپیریفوس کنترل می‏شود. این آفت به دلیل داشتن طیف وسیعی از ویژگی‏های بیوشیمایی و رفتاری می‏تواند به سرعت در برابر بسیاری از حشره‏کش‏های شیمیایی مختلف مقاوم شود. به منظور دستیابی به یک طرح مدیریت مقاومتی بهتر، یک سویه مقاوم از شب پره پشت الماسی به حشره‏کش کلرپیریفوس تحت فشار گزینشی در آزمایشگاه ایجاد شد و مقاومت تقاطعی آن به پنج حشره‏کش دیگر و همچنین خصوصیات مقاومتی آن مورد بررسی قرار گرفت. پس از گذشت 15 نسل از فشار گزینشی، جمعیت مقاوم (CLRS) حدود 61/39 برابر نسبت به جمعیت حساس (AL) به کلرپیریفوس مقاوم شد. نسبت مقاومت تقاطعی در جمعیت مقاوم (CLRS) نسبت به جمعیت حساس (AL) در برابر حشره‏کش‏های هگزافلومورون، ایندوکساکارب، تیودیکارب و فلوبندیامید به ترتیب 62/19، 84/17، 43/3 و 33/3-برابر بود. همچنین در بررسی مقاومت تقاطعی، هیچ نوع مقاومت تقاطعی در برابر حشره‏کش آبامکتین مشاهده نگردید. اگرچه آزمایش‏های بیوشیمیایی و سینرژیسمی نشان دادند که استرازها در جمعیت مقاوم نقش مهمی را در مقاومت به کلرپیریفوس دارند، تفاوتی در فعالیت آنزیم‏های گلوتاتیون اس-ترانسفراز و مونواکسیژناز در جمعیت مقاوم و جمعیت حساس مشاهده نشد. برای تعیین غیر حساس شدن آنزیم استیل کولین استراز، پارامترهای سینتیکی (Km , Vmax)، و اثر بازدارندگی کلرپیریفوس_اکسان روی این آنزیم مورد بررسی قرار گرفت. میل ترکیبی وکارایی تجزیه‏ای این آنزیم در سویه مقاوم بیشتر از سویه حساس بود. همچنین مشخص شد در سویه مقاوم این آنزیم حساسیت کمتری نسبت به مهارکننده کلرپایریفوس_اکسان دارد. نتایج حاصل از این تحقیق می‏تواند برای استفاده‏کنندگان از سموم شیمیایی موثر باشد و همچنین می‏تواند موجب به تاخیر افتادن توسعه مقاومت در شب پره پشت الماسی شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1859 تا 1870
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!