پاسخ دو رقم خرما به سطوح مختلف آب در آبیاری قطره ای زیرسطحی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برای بررسی تاثیر مقدار آب در آبیاری قطره ای زیرسطحی بر کارایی مصرف آب،عملکرد و اجزای عملکرد و تعیین تیمار مناسب آبیاری در دو رقم خرما، آزمایشی به صورت کرت های یک بار خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در دو سال زراعی (1394-1392) در ایستگاه تحقیقات کشاورزی بهبهان اجرا گردید. مقدار آب مصرفی در روش آبیاری قطره ای زیرسطحی در سه سطح بر اساس 75، 100 و 125 درصد نیازآبی در کرت های اصلی و  دو رقم  نخل خرمای کبکاب و  خاصی در کرت های فرعی مقایسه شدند. تجزیه مرکب داده ها برای دو سال آزمایش نشان داد که در صفات کمی وزن میوه، طول، تعداد میوه در خوشه و عملکرد خرما تفاوت معنا داری بین سطوح مختلف آب، رقم و اثر متقابل آن ها شناسایی نشد ولی بین سطوح مختلف آب در صفت کارایی مصرف آب تفاوت معناداری در سطح احتمال 5 درصد مشاهده شد. لذا تیمار 75 درصد نیاز آبی به دلیل مصرف آب کمتر (به میزان  3/7545 مترمکعب در هکتار)، عملکرد 6284 کیلوگرم در هکتار و کارایی مصرف آب به میزان 833/0 کیلوگرم بر مترمکعب برتر اعلام شد. عملکرد رقم خاصی 6730 کیلوگرم در هکتار بود. تیمارهای 75 درصد نیاز آبی در دو رقم کبکاب و خاصی با کارایی مصرف آب به ترتیب 804/0 و 862/0 کیلوگرم بر مترمکعب برتری معنی داری نسبت به دیگر تیمارها داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!