بررسی نقش تلگرام در شکل گیری انحرافات اجتماعی جوانان (مطالعه موردی: شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گسترش فضای مجازی و استفاده از ابزارهای آن مانند تلگرام، تغییرات زیادی را در سبک زندگی و تعامل شهروندان به وجود آورده است. با توجه به اینکه جوانان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در این زمینه هستند، این پژوهش به بررسی نقش تلگرام در شکل گیری انحرافات اجتماعی جوانان 20 تا 30 سال (شهر تهران) پرداخته است.

روش

این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و پیمایشی است و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه جوانان شهر تهران می باشد که در سال 1395 تعداد 1356457 نفر بودند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 403 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.

یافته ها

یافته های تحقیق در متغیر انحرافات اجتماعی با ضریب 0/992 نشان داد که 92 درصد از تغییرات این متغیر در جوانان شهر تهران، وابسته به مولفه شبکه اجتماعی تلگرام است. ضریب تعیین مولفه هویت اجتماعی در شهر تهران با 0/915، ضریب تعیین جرائم ضد اخلاق و عفت عمومی با 0/844 و ضریب تعیین در مولفه تغییر سبک زندگی با   0/779، حاکی از آن است که تغییرات این مولفه ها در جوانان شهر تهران وابستگی زیادی به شبکه اجتماعی تلگرام دارند؛ یعنی درصد زیادی از تغییرات این متغیرهای وابسته توسط متغیر مستقل شبکه اجتماعی تلگرام بیان می شوند.

نتیجه گیری

استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام بر شکل گیری انحرافات اجتماعی جوانان شهر تهران اثرگذار است و به دلایلی ازجمله عدم مدیریت صحیح و فرهنگ ضعیف استفاده از تلگرام باعث بروز برخی انحرافات اجتماعی در جوانان شهر تهران شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!