تاثیر فسفات بافر سالین روی استحکام باند Mineral Trioxide Aggregate در حضور آلودگی خونی در پرفوراسیون های شبیه سازی شده ناحیه فورکا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
استحکام باند به عاج موادی که برای ترمیم پرفوراسیونها استفاده می شوند از فاکتورهای تاثیرگذار روی توانایی سیل این مواد و موفقیت ترمیم پرفوراسیونها می باشد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر Phosphate Buffered Saline (PBS) بر استحکام باند پوش اوت(WMTA) White Mineral Trioxide Aggregate  در حضور آلودگی خون در پرفوراسیونهای شبیه سازی شده ناحیه فورکا بود.  
مواد و روش ها
این مطالعه در مرکز تحقیقات بیماری های لثه و دندان دانشکده دندانپزشکی تبریز با کد اخلاقی به شمارهIR.TBZMED.REC.B1396.819در سال 1396 انجام گرفت. در60 مولر اول مندیبل انسان، پرفوراسیون ناحیه فورکا به قطر 3/1 و ارتفاع 2 میلیمتر ایجاد و سپس نمونه ها به صورت تصادفی به چهار گروه 15 تایی تقسیم شدند. در گروه های 3 و 1 مداخله دیگری بعد از ایجاد پرفوراسیون و شستشو با نرمال سالین انجام نشد. در گروه های 4 و 2، آلودگی با خون در پرفوراسیون ناحیه فورکا ایجاد شد. سپس در تمام نمونه ها یک عدد Gel tamp در زیر ناحیه پرفوره قرار گرفت.در تمام دندانها WMTA در ناحیه پرفوره قرار گرفت. یک تکه پنبه مرطوب، آغشته به نرمال سالین در گروه های 4 و 1 به رویMTA  گذاشته شد. در گروه های 3 و 2 یک تکه پنبه مرطوب، آغشته به PBS به رویMTA قرار داده شد. بعد از یک هفته، تست اینسترون توسط دستگاه یونیورسال انجام شد. با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها از تست Two way ANOVA جهت آنالیز آماری استفاده گردید و 05/0P< به عنوان معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
در حضور و عدم حضور آلودگی خونی میانگین استحکام باند پوش اوت WMTA در مجاورت نرمال سالین به صورت معنی دار بیشتر ازPBS  بود (03/0P=). آلودگی خون به صورت معنی داری باعث کاهش استحکام باند گردید. (04/0P=)
نتیجه گیری
حضور فسفات بافر سالین در پرفوراسیون فورکا، تاثیر مثبتی روی افزایش استحکام باند WMTA ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
352 تا 359
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!