نگاهی دقیق تر به امر آموزش و تربیت دبیران زبان انگلیسی و اهمیت نقش نظارت و مشاوره در ایران با تمرکز بر روی نگرش و باورهای دبیران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از پژوهش حاضر بررسی نگرش و باورهای دبیران زبان انگلیسی در آموزش و تربیت آنها و نقش نظارت و مشاوره در ایران است. در این پژوهش 235 دبیر زبان انگلیسی (در مدارس عمومی 108 شهر ایران) و 30 استاد-معلم زبان انگلیسی (از شعبه های مختلف دانشگاه فرهنگیان 9 شهر ایران) دیدگاه ها و عقاید خود را از طریق دو پرسشنامه در ارتباط با عواملی از قبیل: (الف) استخدام دبیران زبان انگلیسی و استاد معلمها، (ب) برنامه های ضمن خدمت دبیران زبان انگلیسی، (ج) نظارت و مشاوره در راستای آموزش به دبیران زبان انگلیسی و (د) سیستم ارزیابی و بازخورد در تربیت دبیران، ارائه کردند. نتایج نشان می دهد که هیچ یک از روش های استخدام دبیران زبان انگلیسی در ایران از برنامه های پیشرفتی ضمن خدمت که به وسیله آموزش عالی ایران ارائه شده است بهره مند نمی شود. همچنین دبیران زبان انگلیسی از برنامه های نظارت و مشاوره در محل کار خود بی بهره هستند و در نتیجه به ندرت مورد ارزیابی قرار می گیرند و به آنها بازخورد مناسب داده نمی شود. علاوه بر این، شرکت کنندگان در این پژوهش بر این باور هستند که به دلیل برنامه ریزی نا مناسب و اثرگذاری ناچیز مربیان بر برنامه های ضمن خدمت، این برنامه ها در دستیابی به اهداف خود موفق نبوده اند. چنین دیدگاه هایی از پاسخهای دبیران زبان انگلیسی در مدارس عمومی و استاد-معلمین موجود در شعبه های مختلف دانشگاه فرهنگیان مشهود است. بنابراین در این پژوهش پیشنهاد میشود که تغییرات و اندیشه های جدید باید در برنامه های ضمن خدمت دبیران کشور اعمال گردد و همچنین ساختارها و روندهای موثر در نظارت، مشاوره و ارزیابی از بخش های عمده و اساسی برنامه های آموزش به دبیران باشند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
34 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!