جستاری در تعزیرات منصوص شرعی

نویسنده:
پیام:
چکیده:

یکی از انواع تقسیم بندی جرائم، تقسیم بندی ازلحاظ اهمیت جرم ارتکابی و شدت مجازات است. تعزیرات نوعی از مجازات های اسلامی است که از آغاز شکل گیری دین اسلام در کنار مجازات حدی به وجود آمد که ازنظر اهمیت جرم و شدت مجازات، دارای درجه بندی پایین تری نسبت به حدود است. تعزیرات منصوص یا معین شرعی، ازجمله موضوعات محل بحث و اختلاف در فقه کیفر یا اسلام است. تعزیرات منصوص فاقد پیشینه در حقوق کیفری ایران است. مقنن جزایی ایران نخستین بار در قانون مجازات اسلامی 1392 بدون ارائه تعریفی از این نهاد و روشن ساختن مصادیق آن ها، احکام خاصی را بر آن مترتب نموده و به نوعی با آن ها معامله حد نموده است. منظور از تعزیرات منصوص شرعی، مجازات های خاصی است که توسط شارع مقدس، نوع و اندازه آن برای گناهان موجب تعزیر مقرر شده و در قانون ایران نیز برای بعضی جرائم موجب تعزیر آمده است نظیر هم جنس گرایی مردان، اقرار به زنا کمتر از 4 بار که به ترتیب در مواد 237 و 232 قانون مجازات اسلامی آمده است. بر اساس تبصره 2 ماده 115 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، مجازات هایی که در قالب تعزیرات منصوص شرعی هستند مشمول برخورداری از امتیازات مهمی همچون مرور زمان کیفری، تعویق مجازات و تعلیق مجازات نخواهند بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2058228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!