بهینه سازی چندهدفه زمان بندی جراحی های اتاق عمل با اولویت های پزشکی در جراحی مورد مطالعه در بیمارستان چشم پزشکی الزهرا (س) زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت سلامت و درمان استفاده از مدل های مناسب برای برنامه ریزی و تنظیم زمان جراحی ها ضرورت دارد. در این پژوهش، یک مدل ریاضی برای زمان بندی عملیاتی جراحی های اتاق های عمل بیمارستان ارائه شده است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع کاربردی است و مجموعه داده های آن متعلق به اتاق های جراحی بیمارستان چشم پزشکی الزهرا (س) زاهدان است. جامعه پژوهش، جراحی های صورت گرفته در اسفند ماه 94 می باشد. مدل ریاضی بهبود زمان بندی جراحی های اتاق عمل در نرم افزار MATLAB2014 بهینه سازی شده است.

نتایج

با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش بیماران در بخش جراحی بیمارستان، از 79 جراحی صرف نظر شده است. در مدل ارائه شده، شاخص کل زمان انتظار محاسبه شده برای انجام جراحی ها 29/1547 است که این شاخص بدون به کارگیری مدل 1842 است. بنابراین حدود 16 درصد در شاخص زمان انتظار بهبود حاصل شده است. میزان تاخیر به وجود آمده در زمان خاتمه جراحی ها طبق تابع هدف سوم در یک ماه 69.15 ساعت به دست آمده است. فرآیند هر جراحی شامل چهار فعالیت تعریف شده است. زمان خاتمه فعالیت مربوط به هر جراحی مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به محدودیت های موجود بهینه شده است.

نتیجه گیری

مدل پیشنهادی موجب بهبود 16 درصدی شاخص زمان انتظار و امکان انتخاب جراحی هایی که باید بطورموقت لغو و با تاخیر انجام شوند را با توجه به اولویت های پزشکی، امکان پذیر می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2058532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!