بهینه سازی توزیع محصولات از تهران به شهرستانهای دارای انبار توزیع؛ مطالعه موردی: شرکت دیجی کالا

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مساله مسیریابی وسیله نقلیه از مسایل ترابری است که به دنبال تخصیص بهینه مشتریان به وسایل نقلیه در سیستم های توزیع است. انواع مختلفی از مسائل مسیریابی وسیله نقلیه وجود دارند که با در نظر گرفتن محدودیت هایی هم چون ظرفیت وسایل نقلیه، تعداد تقاضا، مسافت و... تلاش می کنند مدل هایی را ارائه دهند که به محدودیت های دنیای واقعی نزدیک تر باشد. شبکه ترابری داخل شهری و بین شهری شرکت دیجی کالا براساس تعداد مسیر های موجود، تنوع وسایل ترابری و مراکز توزیع متعدد در مراکز استان ها، شبکه ای پیچیده هست. شبکه توزیع دیجی کالا تنها یک نمایش هندسی از مسیر های ترابری نیست، بلکه خود گویای سیستم حمل ونقل هست. در این مقاله که به بررسی متغیر های ارسال این کالاها پرداخته شده است و در ابتدا یک مدل ریاضی برای توزیع این  کالاها تعیین کرده و سپس  بررسی نحوه حل این مدل ریاضی که به صورت تخمینی و دقیق است انجام شده است. پس از بررسی و اثبات حل مدل از راه های تخمینی با استفاده از روش های متاهیورستیک که در مسایل NP-hard نزدیک ترین جواب ها را به ما می دهد به حل این مدل می پردازیم. در نهایت ضمن کد نویسی در نرم افزار متلب در مقیاس کوچک به شبیه سازی مدل توزیع شرکت مزبور پرداخته و خروجی لازم را با اثبات روند نزولی تابع نهایی، اخذ می نمائیم.  این پژوهش این موضوع را تائید می کند که شرکت های فروشگاه های آنلاین، با یاری جستن از الگوریتم ژنتیک می توانند عملیات های پیچیده زنجیره تامین خود را  در سطوح مختلف،طراحی، بهینه سازی و مدیریت کنند

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2058672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!