آسم در کودکان: با تاکید بر آموزش پیشگیری از بستری مجدد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آسم نوعی بیماری التهابی مزمن را ه هوایی، توام با تنگی گسترده ی مجاری هوایی است و با علائم سرفه، ویزینگ و حمله های تنگی نفس مشخص می شود. شیوع ویزینگ طی یک سال اخیر در کودکان 6 تا 7 و 13 تا 14 ساله ی ایرانی به ترتیب برابر 7.6 و 10.7 درصد می باشد. آسم شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی و اولین علت غیبت از مدرسه و سومین علت بستری کودکان زیر 15 سال در بیمارستان است. مطالعه حاضر با توجه به افزایش میزان شیوع آسم کودکان، در جهان و ایران و اهمیت نقش آموزش در کاهش بستری مجدد کودکان مبتلا به آسم، با تمرکز بر آموزش به والدین توسط پرستاران، صورت گرفته است.

مواد و روش ها:

مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که با استفاده از منابع کتابخانه ای فارسی و انگلیسی و جستجوی اینترنتی با کلید واژه هایی مانند آسم، آموزش، کودکان و بستری مجدد، در پایگاه های داده ای مانند Google Scholar, SID, PubMed, Magi ran طی سال های  2017 - 1994 تدوین شده است.

یافته ها:

درمان ها و تشخیص های پزشکی بدون استراتژی هایی مثل آموزش والدین توسط پرستاران، نمی توانند تاثیری در کاهش بستری مجدد داشته باشند. آموزش از طریق لوح فشرده، تاثیر بهتری در بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آسم نسبت به آموزش گروهی دارد. ویژگی های فردی که از کودک مراقبت می کند تاثیر به سزایی در بستری شدن مجدد وی دارد. طی مطالعه ای در اسکاتلند، مشخص شد که برنامه ریزی و پیگیری توسط پرستار در مراقبت از کودکان مبتلا به آسم موجب کاهش شیوع بیماری می شود به صورتی که میزان بستری از 25 درصد به 8 درصد کاهش پیدا کرد.

بحث و نتیجه گیری

یکی از مهم ترین و بزرگ ترین مولفه های مورد نیاز جهت تدوین و اجرای ترخیص ساختارمند کودکان مبتلا به آسم، آموزش درست و اصولی است. این آموزش متناسب با سن، محیط، فرهنگ، شدت بیماری و پروتکل درمانی است. پیشنهاد می شود که یک بسته آموزشی کامل به هنگام ترخیص این بیماران به آنان جهت کاهش مراجعه مجدد و کاهش هزینه ها داده شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2058834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!