ارزیابی مواجهه پوستی پرسنل بخش های انکولوژی با داروهای شیمی درمانی با استفاده از روش DREAM در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد در سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مواجهه با داروهای ضد سرطان (ANDs) از طریق تماس پوستی یکی از عمده راه های مواجهه پرسنل بخش های انکولوژی در بیمارستان هامی باشد. آژانس بین المللی تحقیق بر روی سرطان (IARC)چندین داروی ضد سرطان(ANDs) را بعنوان سرطان زا تعیین نموده است. از این رو بررسی میزان مواجهه با این داروها ضرورت دارد.

روش بررسی

کاربرد روش DREAM در تعیین مواجهه پوستی تعداد 22 نفر از پرسنل بخش های شیمی درمانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بررسی گردید. مواجهه های انتشاری، جایگزینی و انتقالی برای تمامی قسمت های بدن بوسیله ارزیابی احتمال و شدت محاسبه گردید. بر این اساس مواجهه  بالقوه و مواجهه حقیقی محاسبه گردید و بخش های انکولوژی از لحاظ میانگین نمره مواجهه رده بندی شدند.

نتایج

بیشترین نمره مواجهه جایگزینی(میانگین=409/1 و انحراف استاندارد=127/0) در کارکنان بخش بقایی پور و بیشترین نمره مواجهه انتقالی(میانگین=500/3 و انحراف استاندارد=0) در بخش امام حسن(ع) و بیشترین نمره مواجهه انتشاری(میانگین=980/0 و انحراف استاندارد=114/0) در بخش داخلی-1 مشاهده گردید. بیشترین نمره مواجهه احتمالی(میانگین=133/5 و انحراف استاندارد=0) در بخش امام حسن(ع) و بیشترین نمره مواجهه واقعی(میانگین=163/1 و انحراف استاندارد=152/0) در بخش داخلی-1 مشاهده گردید. بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت هر چند زمانبر بودن و محاسبات تا حدودی پیچیده را می توان از موانع بکارگیری روزمره این روش بر شمرد اما روش ارزیابی نیمه کمی مواجهه پوستی DREAM می تواند بعنوان یک ابزار موثر برای ارزیابی اولیه محیط های کاری استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2058837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!