ارزیابی فنی و هیدرولیکی آبیاری قطره ای زیرسطحی و بررسی تاثیر کارآیی این سامانه بر صفات رشدی درختان زیتون تحت مدیریت زارعین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر به منظور ارزیابی عملکرد سامانه آبیاری قطره ای زیرسطحی و تاثیر کارآیی آن بر پارامترهای رشد درختان زیتون در استان اصفهان طی سال های 1390 تا 1392، تحت مدیریت زارع انجام شد. بدین منظور از سامانه یادشده یک لوله نیمه اصلی به طور تصادفی انتخاب و 4 لوله فرعی واقع در ابتدا، یک سوم از ابتدا، دو سوم از ابتدا و انتهای آن در نظر گرفته شد. عملکرد سامانه بر اساس پارامترهای پایه میانگین دبی قطره چکان (qavg)، ضریب یکنواختی کریستیانسن (CU)، یکنواختی پخش (EU) و ضریب تغییرات دبی قطره چکان (CV) در کل لوله فرعی (108 قطره چکان) ارزیابی شد. نتابج نشان داد در هر کدام از لوله های فرعی، حدود 6 تا 10 درصد از قطره چکان ها به دلیل وارد شدن ریشه گیاهان توت و گل محمدی که بعضی از آن ها در بین درختان زیتون کاشته شده بودند، مسدود شده و شاخص های یادشده در دو حالت (وجود و عدم وجود قطره چکان مسدود) محاسبه شد. با در نظر گرفتن قطره چکان های مسدود، میانگین مقادیر سه ساله شاخص های qavg، CU ، EU و CV به ترتیب برابر با 8/3 لیتر در ساعت، 78، 72 و 4/16 درصد و در حالت بدون قطره چکان های مسدود برابر با 4 لیتر در ساعت، 5/82، 5/75 و 15 درصد بود و این مقادیر در حالت دوم با توجه به طبقه بندی ASAE قابل قبول است. نتایج اندازه گیری سه ساله صفات فیزیکی درخت نشان داد در سال سوم میانگین ارتفاع، قطر تنه، محیط سایه انداز و سطح سایه انداز درختان به ترتیب 34، 57، 5/24 و 54 درصد بیشتر از سال اول بود که بیانگر روند افزایشی رشد رویشی درختان زیتون تحت سامانه آبیاری قطره ای زیرسطحی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
549 تا 564
لینک کوتاه:
magiran.com/p2058982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!